Syys-lokakuun vaihteessa alkavat uuden konetyypin lennot
Ensimmäisenä eurooppalaisena lentoyhtiönä Finnair ottaa syksyllä käyttöön uuden lentokonetyypin, Airbus A350 XWB:n. Helsinki-Vantaa on valmis vastaanottamaan uuden konetyypin.
Ensimmäinen Kaukoidän reiteillä liikennöivä Finnairin Airbus A350 XWB -lentokone lentää Helsingistä Shanghaihin syys-lokakuun vaihteessa. Myöhemmin syksyllä käyttöön otetaan kaksi uutta A350-konetta lisää. Niillä lennetään Helsingistä Pekingiin ja Bangkokiin.
Vuoden 2016 alkupuoliskolla käyttöön otetaan vielä kaksi A350:tä lisää. Niillä operoidaan Helsingistä Hong Kongiin ja Singaporeen.
Kaikkiaan Finnair on tilannut 19 kappaletta liki 300 matkustajaa energiapihisti kuljettavaa Airbus A350 XWB -lentokonetta.
Helsinki-Vantaan lentoasema on jo hyvin valmistautunut uuden konetyypin tuloon.
Isojen lentokoneiden pysäköinti on tarkkaa työtä.
”Aina uuden konetyypin kohdalla tutkimme ensin lentokoneiden pysäköintipaikat ja matkustajasiltojen sopivuuden”, sanoo Finavian apulaisjohtaja Heini Noronen-Juhola. Hän kertoo, että jokaisen koneen pitää pystyä pysäköimään turvallisuussääntöjen mukaan. Esimerkiksi koneen moottorin vähimmäisetäisyys matkustajasillasta on tarkasti määritelty.
Airbus A350 XWB:n takia Helsinki-Vantaan lentoasemalla joudutaan vain hieman uudistamaan kahta vanhinta matkustajasiltaa. Nekin saadaan kuntoon hyvissä ajoin kesän aikana.
Maailman suurin matkustajalentokone Airbus A380 on käynyt lentoasemalla pari kertaa jo aiemmin lähivuosina piipahtamassa.
Noronen-Juholan mukaan Helsinki-Vantaan lentoasema pääsee nyt vähällä vaivalla pitkäjänteisen työn ansiosta.
”Kun paikat eivät missään vaiheessa pääse repsahtamaan ja pysymme koko ajan kartalla, eivät uudet konetyypit aiheuta mitään suuria ongelmia tai muutostöitä. Kaikki toiminnot pelastusvalmiutta myöten ovat ajan tasalla”, Noronen-Juhola kertoo.
Luvassa perinteinen vesitervehdys
Kun Finnairin Airbus A350 XWB ensimmäisen kerran laskeutuu Helsinki-Vantaalle, se vastaanotetaan tyylikkäästi, perinteisten seremonioiden mukaisesti. Lentoaseman paloautojen vesitykit tekevät korkean kaaren, jonka alitse kone kulkee rullaustiellä.
Kyseessä on ilmailualalla perinteinen vesitervehdys, niin sanottu Water Salute. Vesitervehdyksellä voidaan kunnioittaa lentoyhtiön tai konetyypin ensilaskun lisäksi esimerkiksi lentokapteenin jäämistä eläkkeelle.