400 alan kaupallisten palvelujen päättäjää Suomeen
Lentoasemien kaupallisiin palveluihin keskittyvä konferenssi tuo Suomeen arviolta 400 alan päättäjää. Isännän rooli on Finavialle osoitus sen vahvasta asiakaslähtöisyydestä ja tunnustetusta asemasta Euroopan lentoliikennealalla.
Airport Council Internationalin (ACI) mukaan lentoasemien vuosittaiset kulut ovat Euroopassa noin neljä miljardia euroa suuremmat kuin lentoyhtiöiden niille maksamat palvelumaksut. Tämän vuoksi matkustajille tarjolla olevien kaupallisten palvelujen tuotot ovat lentoasemille yhä tärkeämpiä.
Lentoasemien myymälöistä ja ravintoloista saatavilla tuotoilla rahoitetaan lentoliikenteen infrastruktuuria. Monella kentällä onkin nyt kova tarve kasvattaa kaupallisia tuottojaan.
”Haluamme, että Helsinki-Vantaa voi kehittyä ja säilyä houkuttelevana ja kilpailukykyisenä lentoyhtiöiden silmissä jatkossakin. Meidän tulee korostaa lentoaseman roolia kiinnostavana ja tuottoisana kauppapaikkana entisestään, jotta saamme mukaan alan parhaat kaupalliset toimijat”, Helsinki-Vantaan lentoaseman kaupallisesta liiketoiminnasta vastaava Elena Stenholm Finaviasta kertoo.
Keväällä 2016 Helsingissä järjestettävä ACI Europe Airport Commercial & Retail Conference tuo yhteen eurooppalaisten lentoasemien, lentoasemaoperaattoreiden, jälleenmyyjien ja brändien johtajat ja päättäjät. Konferenssin keskeinen teema on juuri lentoasemien kaupalliset palvelut ja niistä saatavien tuottojen korostunut merkitys.
”Konferenssissa käydään läpi alan parhaita käytäntöjä, joita voimme hyödyntää myös omassa toiminnassamme. Samalla pääsemme houkuttelemaan kaupallisen alan parhaita toimijoita Helsinki-Vantaalle ja tukemaan Suomi-kuvaa markkinoimalla maatamme monipuolisena matkailukohteena”, Stenholm sanoo.
Helsinki-Vantaalla kaupallisuus yhdistyy elämyksiin
Finavia on uudistanut Helsinki-Vantaan kaupallista palveluvalikoimaa voimakkaasti. Lentoasemalle on avattu kahden vuoden sisällä noin 70 uutta tai uudistettua myymälää, kahvilaa ja ravintolaa.
”Asiakaslähtöisyys, palvelutaso, sujuvat matkustajaprosessit sekä elämysten tarjoaminen matkustajille osana kaupallisia palveluja ohjaavat yhä useamman lentoasemien, myös Helsinki-Vantaan, kehitystä. Konferenssin isännöinti on osoitus siitä, että ponnistelumme kaupallisen valikoiman uudistamiseksi on huomattu ja niitä arvostetaan, Stenholm sanoo.
Helsinki-Vantaan kosmetiikkamyymälä Beauty Storessa matkustajat voivat nauttia muun muassa pikameikeistä ja käsihieronnasta. Arctic Barin katottomalla ulkoilmaterassilla vaihtomatkustajatkin pääsevät kokemaan, miltä esimerkiksi lumisade, loska tai paukkupakkanen tuntuu iholla.
Finavia haluttu tapahtumaisäntä
Finavia on saavuttanut vankan aseman ilmailualan merkittävimpien kansainvälisten tapahtumien järjestäjänä.
Lokakuussa 2015 kaupallisen lentoliikennealan johtajat kokoontuivat Helsinkiin Finavian isännöimään CAPA World Aviation Summit -konferenssiin. Helmikuussa 2015 lentoasemien talvikunnossapidon konferenssi WOASE 2015 keräsi Helsinki-Vantaalle lähes 150 osallistujaa yli kymmenestä maasta.
Finavian isännöimä ACI Europe Airport Commercial & Retail Conference järjestetään Helsingissä huhtikuussa 2016.
Vuonna 1991 perustettu ACI Europe on lentoasemaoperaattoreista koostuva järjestö, joka edustaa yli 450 lentoasemaa Euroopassa. Se järjestää vuosittain ilmailualan tapahtumia ympäri Eurooppaa.
Kohti vuotta 2020
Helsinki-Vantaan palvelu-uudistuksen taustalla on tarve kehittää lentoaseman palveluvalikoimaa vastaamaan yhä paremmin kasvavan matkustajamäärän moninaisia tarpeita.
Finavian käynnissä olevan 900 miljoonan euron kehitysohjelman tavoitteena on vahvistaa Helsinki-Vantaan asemaa sekä kansainvälisessä lentoasemien kilpailussa että Euroopan ja Aasian välisen lentoliikenteen merkittävänä solmukohtana. Kansainvälisesti kilpailukykyinen lentoasema on koko Suomen hyvinvoinnin kannalta tärkeä ja sen avulla voidaan säilyttää suomalaisten hyvät lentoyhteydet ympäri maailmaa.
Vuoden 2016 alussa alkavan terminaalilaajennuksen ansiosta Helsinki-Vantaalla voidaan palvella 20 miljoonaa vuotuista matkustajaa vuonna 2020.