Kaikille elinkeinonharjoittajille yhtäläiset vaatimukset
Entistä useampi matkustaja tulee nauttimaan uudistetun pakettimatkadirektiivin myötä niin uusista oikeuksista kuin nykyistä laajemmasta taloudellisesta turvasta. Uusi lainsäädäntö tasapuolistaa myös matkailuyritysten keskinäistä kilpailutilannetta, kun kaikkia samalla tavalla matkoja myyviä yrityksiä sitovat samat säännöt.
Usean vuoden valmistelutyön jälkeen EU:n uusi pakettimatkadirektiivi näkee vihdoin päivänvalon kuluvan syksyn aikana. Matkailuala on kokenut melkoisen muodonmuutoksen sen jälkeen kun pakettimatkadirektiivi ensimmäisen kerran julkaistiin vuonna 1990. Internetin ja rajanylikaupan voitonkulun, kuluttajakäyttäytymisen muutoksen ja kilpailun lisääntymisen myötä tämän matkailun kannalta keskeisen lainsäädännön saattaminen päivän tasalle on ollutkin sekä Euroopan kuluttajaviranomaisten että matkanjärjestäjien toiveena.
”Jo nykyisin moni matkustaja on luullut nauttivansa huomattavasti suuremmasta kuluttajansuojasta kuin mitä heillä todellisuudessa on ollut. Usein matkustaja ei ole ollut suojattuna esimerkiksi matkamyyjän konkurssissa tai matkakohteessa tapahtuneessa, avustusta vaatineessa yllättävässä tilanteessa. Uusi lainsäädäntö lisää konkurssisuojan tarjoavien ja avustusvelvollisten matkailuyritysten määrää merkittävästi”, totesi Suomen matkatoimistoalan liiton SMALin toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti liiton 75-vuotisjuhlakokouksessa Naantalin Kylpylässä perjantaina 23. lokakuuta.
Jatkossa kaikki ne toimijat, jotka myyvät kahden tai useamman matkailupalvelun yhdistelmää ovat vähintään vakuudenasettamisvelvollisuuden osalta valmismatkalainsäädännön piirissä, oli matkan myyjänä sitten internetissä markkinoiva palveluntarjoaja, lentoyhtiö, online-matkatoimisto tai matkanjärjestäjä. Kun vaatimukset ovat kaikille toimijoille samat, uskotaan matkoja myyvien yritysten keskinäisen kilpailutilanteen tasoittuvan.
Päivitetyn pakettimatkadirektiivin myötä matkustajalle tulee uutena oikeutena myös niin sanottu mielipahakorvaus, jota maksetaan, mikäli matka ei matkanjärjestäjästä johtuvasta syystä vastaa sitä, mitä on sovittu. Lisäksi matkanjärjestäjän velvollisuudet laajenevat, kun sen tehtäväksi tulee huolehtia kuljetusyhtiön ohella tietyin rajoituksin matkustajan majoituksesta ja paluukuljetuksesta, mikäli sovittu paluumatka peruuntuu poikkeuksellisten olosuhteiden vuoksi. Matkustajalla on jatkossa oikeus myös peruuttaa matka kuluitta, mikäli valmismatkan hinta nousee sopimuksentekohetken jälkeen yli kahdeksalla prosentilla.
”Valmismatkan ostanutta matkustajaa suojaa jatkossa siis entistä kattavampi lainsäädäntö. Matkanjärjestäjän velvollisuudet vastaavasti kasvavat. Valmismatkan brändin kirkastaminen ja kilpailutilanteen tasoittaminen ovat kuitenkin tämän lainsäädäntöuudistuksen hyviä puolia, jotka tulevat toimimaan myös matkanjärjestäjien eduksi”, uskoo SMALin puheenjohtaja Kirsi-Marja Salonen.
Suomen valmismatkalainsäädäntö tullaan muuttamaan uuden pakettimatkadirektiivin vaatimusten mukaiseksi seuraavien kahden vuoden aikana. Uudistetun lainsäädännön tulee olla käytössä kesällä 2018. Myös SMALin ja kuluttaja-asiamiehen neuvottelemat yleiset valmismatkaehdot päivitetään vastaamaan uutta lainsäädäntöä.