Opas voi olla lentoemäntä, kapteeni tai lentoyhtiön johtaja
Islantiin ja Pohjois-Amerikkaan lentävä yhtiö Icelandair julkistaa tänään 2. helmikuuta uuden Stopover Buddy -palvelun. Se auttaa matkustajia saamaan enemmän irti vierailustaan ja opastaa aitoihin elämyksiin.
Matkalla Pohjois-Amerikkaan ja Stopover pysähdyksen aikana Islannissa tiimi Icelandairin työntekijöitä, mm. lentävää henkilökuntaa ja jopa yrityksen pääjohtaja, on lupautunut oppaaksi antamaan hyviä neuvoja saapuville Stopover -matkustajille.
Kansainvälinen matkailijatutkimus, jonka toteutuksessa Icelandair on ollut mukana, vahvistaa, että matkailijat haluavat kokea jotain henkilökohtaista ja tehdä löytöjä ja jopa välttää suuria nähtävyyksiä.
Icelandair tutkimus paljastaa, että 66% suomalaisista on tietoisia, että näyttävät ”turisteilta” matkustaessaan, ja 28 % sanoo olevansa hieman häpeissään, kun ei osaa paikallista kieltä. 9% on hieman hämillään ja jopa tilannut ravintolassa väärää ruokaa kielimuurin vuoksi. 4% kertoo ja myöntää käyttävänsä myös asusteita ja laukkuja, joista heidät on helppo tunnistaa vierailijoiksi.
Mielenkiintoinen yksityiskohta on myös 3 % on sanonut ajaneensa väärällä puolella tietä. Tiedon puute vaikuttaa myös kustannuksiin.
Suomalaiset käyttävät paikallistuntemuksen puutteessa ulkomaanmatkoillaan vuosittain – 346 miljoonaa liikaa rahaa vääriin valintoihin.
Tutkimus vahvistaa, että matkustajat kokevat saavansa parasta valuuttaa rahoilleen lyhytlomilla. 9% suomalaisista 18-24 vuotiaista matkailijoista käyttää viisi minuuttia yhteen nähtävyyteen.
Icelandair’s Stopoverpalvelu on suunniteltu siten, että matkustaja saa vastinetta rahoilleen ja Islannissa voi samalla lentohinnalla pysähtyä 1-7 vuorokautta.
Icelandair Stopover on ainutlaatuinen ja sen suosio on kasvanut 60 % viimeisen neljän vuoden aikana.
Tutkimuksen tuloksissa on myös muuta kiinnostavaa. Me käytämme matkustaessamme keskimäärin 2 tuntia ja 42 minuuttia opaskirjoihin ja online tietojen etsintään ennen lyhytlomaa. Jotkut käyttävät lähes kokonaisen työviikon, eli 49 tuntia kohteeseen tutustumiseen.
Icelandair Stopover Buddy- palvelu tavoittelee henkilökohtaista kontaktia ja auttaa asiakkaita tekemään oikeita valintoja.
Icelandair pääjohtaja CEO Birkir Hólm Guðnason kommentoi asiaa näin: ”On hienoa että tutkimus vahvistaa asiakkaiden haluavan ennen kaikkea aitoja, paikallisia elämyksiä. Aika halutaan hyödyntää hyvin ja hyvät neuvot ovat siksi tarpeen. Olemme työyhteisössä innoissamme uudesta palvelusta ja se varmasti tarjoaa uuden tyyppisen henkilökohtaisen lisäelementin matkaan. Palveluhalukkuus on aina tärkeää ja sitä haluamme Stopover matkustajiemme kokevan.”
Birkir, 41, osallistuu myös itse palveluun ohjelmaan ja saattaa olla, että matkailija pääsee illastamaan tai tutustumaan kaupunkiin hänen neuvomanaan, kun tekee Stopover pysähdyksen Islannissa. Saattaa olla myös, että hän saa neuvoja Margaret-nimiseltä lentoemännältä, jolla on 30 vuoden kokemus ammatistaan ja on sen lisäksi geotermisen lämmön erikoisosaaja. Aktiivilomaa hakevat saattavat lähteä lenkille juosten tai pyörällä Dagurin, 51 kanssa. Hän on IT spesialisti ja ollut Icelandairin palveluksessa yli 20 vuotta.
”Islantilaiset ovat vieraanvaraisia ja ylpeitä siitä. Icelandair yhtiönä ajattelee samoin tavoittelemme ystävällisimmän lentoyhtiön asemaa”, sanoo Birkir Hólm Guðnason.
Ainutlaatuinen Stopover Buddy ohjelma on Stopover matkustajien saatavilla 1. helmikuuta 2016 alkaen. Lisätietoja löytyy osoitteesta icelandair.fi/stopover.buddy.