Suurten investointien vuoksi osinkoa osakkeenomistajille ei luvassa vieläkään
Finnair julkisti tänään 10 helmikuuta vuoden 2015 tilinpäätöstietonsa. Liikevaihto kasvoi 1,7 prosenttia vertailukaudesta 2 324,0 miljoonaan euroon. Toiminnallinen tulos 23,7 miljoonaa euroa (noin 1 % liikevaihdosta) parani n. 60 miljoonaa euroa vuoden takaisesta, jolloin se oli -36,5 MEUR.
Toimitusjohtaja Pekka Vauramo luonnehti tulosta:
”Saavutimme Finnairissa positiivisen toiminnallisen tuloksen sekä koko vuonna että kausiluonteisesti vaimealla viimeisellä neljänneksellä: vuoden viimeisellä neljänneksellä 0,8 miljoonaa euroa ja koko vuodelta 23,7 miljoonaa euroa. Kyseessä oli jo viides perättäinen neljännes, kun paransimme suoritustamme edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden.
Suuntamme on oikea, ja nyt pyrimme vauhdittamaan kannattavaa kasvuamme. Matkustajamäärässä saavutimme uuden ennätyksen: kuljetimme vuoden aikana yli 10 miljoonaa matkustajaa. Liikevaihtomme kasvoi koko vuonna 1,7 prosenttia 2 324 miljoonaan euroon ja viimeisellä neljänneksellä kasvuvauhti oli yli viisi prosenttia, kun siirryimme uusien A350-koneiden myötä seuraavaan vaiheeseen – kasvun aikaan.
Loppuvuoteemme ajoittui muutamia epätavallisia kustannuksia ja ajoittaista markkinaturbulenssia, jotka rasittivat lentoliikenteemme tulosta jonkin verran. Samaan aikaan matkapalvelumme tekivät kuitenkin hyvän tuloksen. Lisäpalvelumyynti kiihtyi viimeisellä neljänneksellä 41,5 prosentin kasvuun ja ylitti koko vuodelta 100 miljoonaa euroa.
Reilu vuosi sitten alkanut polttoaineen hinnan lasku jatkui. Sen vaikutus ei kuitenkaan vielä näy tuloksessamme täysimääräisesti suojauskäytäntömme takia. Siksi arvioimme, että polttoainekustannuksemme pienenevät tulevilla neljänneksillä edelleen liikenteen kasvusta huolimatta, mikä tukee suoritustamme vuonna 2016. Tavoitteemme on kannattava kasvu, mikä edellyttää paitsi liikevaihtomme kasvua uusien reittien myötä, myös jatkuvaa huomion kiinnittämistä siihen, miten voimme kustannustehokkaasti kehittää palveluamme.
A350-koneet ovat osoittautuneet käytännössä erittäin hyviksi, ja koko Finnair on tehnyt erinomaista työtä niiden kanssa ainutlaatuisen pohjoismaisen kokemuksen tarjoamiseksi. Uudet laajarunkokoneet ovat kasvumme moottori, ja ne kasvattavat strategiamme mukaisesti erityisesti Aasian-liikennettämme tästä vuodesta lähtien. Kaukoliikennekapasiteetin kasvun myötä lisäämme vastaavasti myös syöttöliikenteemme kapasiteettia Helsingin kotikenttämme ja Euroopan välillä.
Kasvu tuo myös lisää finnairilaisia työpaikkoja: Viime vuonna kerroimme tarjoavamme noin 1000 uutta työpaikkaa vuoteen 2020 mennessä. Vuonna 2015 palkkasimme jo ensimmäiset kaksisataa uutta finnairilaista lentävään henkilöstöön, ja parhaillaan meillä on menossa yhteensä 450 lentäjän, lentoemännän ja stuertin ja maapalveluhenkilökunnan jäsenen rekrytoinnit.
Investointiohjelmamme on vilkkaimmillaan tänä vuonna, jolloin saamme neljä uutta A350-konetta. Olemme varautuneet tähän vahvistamalla rahoitusasemaamme. Lokakuussa laskimme liikkeeseen 200 miljoonan euron hybridilainan. Lisäksi toteutimme kahden A350-koneen myynti- ja takaisinvuokraussopimukset, ja aiomme tehdä vastaavat myös tänä ja ensi vuonna, mistä saamme yhteensä yli puoli miljardia euroa rahoitusta. Liiketoiminnan kassavirta oli menneellä neljänneksellä erittäin vahva ja likvidit varamme vuodenvaihteessa yli 700 miljoonaa euroa. Alkuvuonna 2016 rahoitimme vielä kolmannen uuden A350-koneemme kustannustehokkaasti täydestä arvostaan. Asemamme on vakaa ja suunta oikea – tästä on hyvä ponnistaa kasvuun.”
Finnairin tulevaisuuden näkymiä Vauramo kuvaa seuraavasti:
”Vaikka matkustaja- ja rahtiliikenteen kysyntänäkymiin liittyy Finnairin päämarkkina-alueilla jälleen epävarmuutta, Finnair arvioi, että sen kapasiteetti ja liikevaihto kasvavat vuonna 2016.
Lentopetrolin alentunut hinta tukee Finnairin taloudellista kehitystä vuonna 2016. Tiedonantopolitiikkansa mukaisesti Finnair antaa koko vuoden toiminnallisen tuloksen kehitystä kuvaavan ennusteen tammi-kesäkuulta annettavan osavuosikatsauksen yhteydessä.”