Asiakaskokemukselle ja digitalisaatiolle nimettiin omat johtajat
Finnair on vuosien säästöohjelmien jälkeen valmistautumassa kasvuun A350-koneiden myötä.
Uusi vaihe edellyttää organisaatiota, joka parhaalla mahdollisella tavalla mahdollistaa kasvun.
”Yhtiön suunta on oikea ja nyt se tavoittelee notkeutta ja nopeutta, joita kasvumahdollisuuksien hyödyntäminen edellyttää.
Olemme tehneet viime vuosina kovasti töitä kilpailukyvyn parantamiseksi Vuosi 2015 oli osoitus siitä, että olemme selvästi oikealla tiellä. Etenemme oikeaan suuntaan ja nyt tavoitteemme on lisätä nopeutta sekä kykyä reagoida nopeasti uusiin liiketoimintamahdollisuuksiin. Haluamme varmistaa, että meillä on sellainen organisaatio, joka mahdollistaa ja vauhdittaa kasvun rakentamista. Kasvu tarvitsee resursseja ja tarkempaa fokusta joillakin alueilla”, korostaa Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo.
”Haluamme nostaa nyt asiakaskokemuksen entistä tiukemmin toimintamme keskiöön. Tämä on osa-alue, jolla on aivan olennainen rooli kasvustrategiassamme. Liiketoimintaympäristömme on jatkuvassa murroksessa. Siksi meidän on oltava oma-aloitteisia vastataksemme nopeasti muutostarpeisiin”, korostaa Vauramo.
Tavoitteena on tarjota asiakkaille ainutlaatuinen pohjoismainen kokemus ja entistä laajempi ja kilpailukykyisempi verkosto. ”Samalla pidämme huolta siitä, että kehitämme systemaattisesti edelleen jo nyt maailmanluokkaa olevaa operatiivista luotettavuuttamme.”
Finnairin uusi, suunnitteilla oleva organisaatio astuisi pörssitiedotteen mukaan voimaan 1.3.2016. Nyt julkistetut organisaatiosuunnitelmat vaativat vielä yhteistoimintalain mukaiset neuvottelut henkilöstön kanssa.
Organisaatio koostuisi seuraavista yksiköistä:
Asiakaskokemus, jota vetää Piia Karhu, s. 1976. Karhu on koulutukseltaan kauppatieteiden tohtori ja hän ollut Finnairissa eri johtotehtävissä vuodesta 2013. Viimeksi hän on vastannut Finnairin verkoston suunnittelusta ja liiketoiminnan kehityksestä.
Strategia ja resurssienhallinta, jota johtaa Ville Iho. Iho on aiemmin vastannut Operatiivisesta yksiköstä. Iho on myös Finnairin toimitusjohtajan sijainen.
Operatiivinen yksikkö, jolle nimitetään johtaja myöhemmin. Toistaiseksi Operatiivista yksikköä johtaa nyt Ville Iho.
Kaupallinen yksikkö, jota johtaa edelleen Juha Järvinen.
Digitalisaatio, jota johtaa Chief Digital Officer (CDO). Finnair on nimittänyt CDO:ksi DI, eMBA Katri Harra-Salosen 21.3.2016 alkaen. Harra-Salonen, s.1969, on tehnyt pitkän uran digitaaliseen transformaatioon liittyvissä tehtävissä. Vuodesta 2012 hän on toiminut perustamansa Umbrella Strategic Advisory Oy:n toimitusjohtajana. Sitä ennen hän on toiminut Fjord Sweden AB:n toimitusjohtajana Tukholmassa sekä johtotehtävissä Satama Interactive Oyj:ssä Suomessa ja Ruotsissa. Finnairin IT-organisaatio, jota vetää edelleen Kari Saarikoski, raportoisi CDO:lle.
Henkilöstö, Talous ja rahoitus, Lakiasiat sekä Viestintä ja yhteiskuntavastuu ja -suhteet jatkaisivat pääsääntöisesti entisenlaisina ja niiden johtajat sekä raportointisuhteet säilyisivät entisellään. Näidenkin yksikköjen toimintaa kehitetään niin, että ne tukisivat kasvua ja yhtiön liiketoimintoja.
”Suunnitelmamme mukaan laajennamme nyt johtoryhmäämme ja madallamme johtamisjännettä”, toteaa Pekka Vauramo. Näin pyrimme varmistamaan nopean ja koordinoidun päätöksenteon, sillä kasvu edellyttää ripeää liiketoimintamahdollisuuksiin tarttumista ja saumatonta yhteistyötä.”
Finnairin johtoryhmään kuuluvat 1.3.2016 lähtien seuraavat henkilöt:
Pekka Vauramo, toimitusjohtaja
Eija Hakakari, henkilöstöjohtaja
Ville Iho, strategiasta ja resurssienhallinnasta vastaava johtaja, toimitusjohtajan sijainen
Juha Järvinen, kaupallinen johtaja
Piia Karhu, asiakaskokemuksesta vastaava johtaja
Sami Sarelius, lakiasiat
Arja Suominen, viestintä- ja yhteiskuntavastuujohtaja
Pekka Vähähyyppä, CFO, talousjohtaja
Finnairin tuleva CDO Katri Harra-Salonen aloittaa Finnairin johtoryhmässä 21.3.2016. Lisäksi johtoryhmään liittyy myöhemmin nimettävä operatiivisen yksikön johtaja.