Uusi myymälä aukeaa 1. maaliskuuta Hki-Vantaan lentoasemalle
Iittala etenee vakaasti kohti kansainvälistä kasvua fokuksenaan Aasia. Helmikuussa 2016 lanseerattu Iittalan ja Issey Miyaken yhteistyönä syntynyt sisustuskokoelma on yksi ilmentymä tästä.
Kaiken kaikkiaan Iittalalla on yli 200 omaa myymälää ja shop-in-shop -myymälää ympäri maailmaa; näistä 90 Aasiassa. Tulevina vuosina Iittala aikoo laajentaa myymäläverkostoaan kaikilla avainmarkkinoillaan APAC-alueella ja Euroopassa.
Viimeisimmät askeleet Iittalan kasvussa ovat uuden myymälän avaaminen Taipeissa ja uudistetut shop-in-shop -myymälät NK-tavaratalossa Tukholmassa sekä designtavaratalo Illums Bolighusissa Kööpenhaminassa.
Myös Suomessa tapahtuu: 1. maaliskuuta 2016 Helsinki-Vantaan lentoasemalle aukeaa uusi Iittala -myymälä paljastaen uuden myymäläkonseptin niin suomalaisille kuin kansainvälisille kuluttajille. 70 neliön Iittala-myymälän valikoima tulee keskittymään ikonisiin Iittala-tuotteisiin kuten esimerkiksi Aalto- ja Birds by Toikka -kokoelmiin sekä Kivi- ja Ultima Thule -sarjoihin. Taika ja Kastehelmi -sarjojen tuotteet, valikoima Teema- ja Muumi -sarjojen tuotteita sekä matkaan mukaan mahtuvat sisustuskategorian tuotteet tulevat myös olemaan osa valikoimaa. Edellä mainittu Iittala X Issey Miyake -sisustuskokoelma tulee saamaan paraatipaikan myymälässä.
Maaliskuussa Taipeihin aukeava 85 neliön myymälä Miramar-ostoskeskuksessa korostaa Iittalalle ominaista skandinaavista muotoilua Taiwanissa ja laajemmin Aasian markkinoilla.
Michael Young studio ja Iittalan designtiimi uudistuksen takana
Uusi myymäläkonsepti on suunniteltu yhteistyössä maineikkaan kansainvälisen Michael Young studion ja Iittalan oman designtiimin kesken. Konsepti asemoi Iittalan yhä vahvemmin edelläkävijäksi skandinaavisessa elämäntyylissä.
”Työskentelimme Michael Youngin kanssa tavoitteenamme luoda myymälään tietynlainen seikkailutunnelma, joka hänen sanojaan lainatakseni pohjautuu Pohjoismaiseen kansanperintöön, mutta on silti progressiivinen toteutukseltaan. Luomamme tila heijastaa Iittalalle ominaista selkeyttä muodoissa, mutta säteilee samalla lämpöä. Tilassa korostuu myös Iittalan vahva taito työskennellä erilaisten materiaalien, kuten lasin, parissa hienostuneella, vuosien saatossa hioutuneella tavalla. Näemme tilan paikkana, joka tarjoaa syvän kokemuksen siitä, mikä tekee Iittalasta relevantin jokaisessa kodissa ja samalla antaa vierailijalle kokemuksen harmoniasta”, kommentoi Fiskarsin Scandinavian Living-liiketoiminta-alueen luova johtaja ja Iittalan sisäisen design-tiimin vetäjä Jeremiah Tesolin.
Uusi myymäläkonsepti on Iittalalle strateginen askel, sillä siinä on otettu huomioon niin länsimaisten kuin aasialaisten kuluttajien mieltymykset.
”Olemme vahvasti asemoituneet skandinaaviseksi muotoilubrändiksi, joka ymmärtää länsimaista elämäntapaa. Haluamme toisaalta oppia ymmärtämään läpikotaisin aasialaisten kuluttajien tarpeita, jotta strateginen kasvu on meille kyseisellä alueella mahdollista. Michael Youngin studio on ollut erinomainen yhteistyökumppani uusien Iittala-myymälöiden suunnittelussa siksi, että studio on kansainvälisesti menestynyt juuri Aasian designissa ja liiketoiminnassa. Yhdessä sisäisen designtiimimme kanssa toteutettu uusi myymäläilme välittää nyt brändin ytimen raikkaalla tavalla kuluttajille”, kertoo Senior Vice President Päivi Paltola, Fiskarsin Scandinavian Living-liiketoimintayksiköstä, johon Iittala myös lukeutuu.