BA:lla myös suomalainen pilotti lentämässä superjumboa
British Airways (BA) viiden miljardin punnan kalustohankintaohjelma on pian Airbus A380-koneiden osalta tällä erää valmis. Yhtiön on tilannut 12 superjumboa, joista kolme ensimmäistä se sai väreihinsä 2013, seuraavat viisi vuonna 2014 ja loput vuoden 2015 aikana lukuun ottamatta viimeistä tilatuista koneista, jota odotetaan laivastoon lähiaikoina kuluvana vuonna 2016. GBP 5 mrd. hankintaohjelmaan sisältyy myös Boeing 787 Dreamliner -koneita.
Kaupallinen lento-ohjelma A380-koneilla avattiin Lontoosta Los Angelesiin ja pian sen jälkeen myös Hongkongiin. Nykyisellään BA lentää järeimmällä kalustollaan myös yleensä ”kesäisiin” Johannesburgiin, Singaporeen, San Franciscoon, Miamiin sekä ainoana ”talvisena”, so. lumisena ja jäisenä kohteena Washingtoniin. Toukokuun 1.päivänä avataan A380-lennot myös Kanadan Vancouveriin.
BA:n A380:n 469-paikkaisessa versiossa on neljä eri matkustusluokkaa: pääkannen First 14 ensimmäisen luokan suiteiksi mainittua istuinta, World Club -bisnesluokassa on 97 istuinta, joista 44 pääkannella ja 53 ylemmällä kannella, World Traveller Plus luokassa 55 istuinta ja World Traveller -economy-luokassa on 303 istuinta, joista 199 pääkannella ja 104 yläkerrassa.
BA:n A380-perämies, Senior First Officer Ilkka Tahvanainen kuvailee koneen lento-ominaisuuksia: ”Suuri kone tottelee pienen joy stick-tyyppisen sauvan liikkeitä todella täsmällisesti ja herkästi.” Suomalainen ja espoolainen BA-pilotti ja A380-kouluttaja kehuu koneen myös varsin hiljaiseksi, niin ympäristön kuin koneen matkustamonkin osalta.
Muita parannuksia matkustajien kannalta kaksikerroksisessa koneessa on muita konetyyppejä parempi sisäilman laatu – sisäilma vaihtuu kolmen minuutin syklillä – ja suuremmat, sähkötoimiset käsimatkatavarahyllyt, huippuateriat ensimmäisen luokan fine diningista kunkin luokan mukaiseen tarjoilukonseptiin. Istuimissa on tietenkin viihdejärjestelmät sekä pistorasiat ja vähintäänkin USB-liittymä kunkin matkustusluokan mukaisesti.(EH)