”Suomi vetoaa askeettisella luksuksella”, arvioidaan Visit Finlandissa
Aasiasta virtaa Suomeen entistä enemmän matkailijoita ja he ovat valmiita kuluttamaan rahaa. Moni Aasiasta tuleva matkaaja, erityisesti kiinalaiset, kaipaavat matkoiltaan ylellisyyttä. Luksus ei kuitenkaan enää tarkoita pelkkiä hulppeita hotelleja, vaan aitoja ja uniikkeja kokemuksia. Yötön yö, hiljaisuus ja puhdas ilma ovat suomalaisille arkipäivää, mutta aasialaisille ainutlaatuista. Tosin nämäkin kokemukset tulee paketoida ainutlaatuiseen asiakaspalveluun ja myös majoittumiseen.
Vuonna 2014 maailmassa tehtiin 46 miljoonaa ulkomaille suuntautunutta luksusmatkaa. Eniten luksusmatkailijoita on Kiinassa ja USA:ssa. Luksusmatkaksi määritellään matka, jolla kulutetaan vähintään 500 euroa yöltä pitkillä lomilla ja vähintään 750 euroa lyhyillä lomilla. Käsitys luksuksesta on kuitenkin aina subjektiivinen, ja se muuttuu trendien myötä.
”Luksusta ei enää pelkästään voi ostaa rahalla, vaan matkailijan odotukset on aidosti ymmärrettävä ja asiakaspalvelua on yksilöitävä. Tänä päivänä luksus tarkoittaa ainutlaatuisia, aitoja elämyksiä ja räätälöityä palvelua. Suomessa luksusmatkailijoita kiehtovat maamme arktinen sijainti, askeettisuus, puhdas luonto sekä hiljaisuus. Näiden elementtien tuotteistaminen ainutlaatuisiksi kokonaisuuksiksi on avain vaativien matkailijoiden houkuttelemisessa”, kertoo Visit Finlandin johtaja Paavo Virkkunen.
Visit Finlandin tutkimusten mukaan 76 prosenttia Suomeen matkustavista edelleen toivoo ensisijaisesti näkevänsä revontulet omin silmin. Toiseksi eniten turisteja kiinnostaa keskiyön aurinko. Yli puolet tahtoisi ennen kaikkea nähdä ja kokea koskemattoman erämaan rauhan sekä toisaalta kaamoksen pimeyden.
Varakkaita kiinalaisturisteja houkutellaan viipymään
Kiina nousi viime vuonna Suomen kuudenneksi tärkeimmäksi matkailumarkkinaksi huimalla 41 prosentin yöpymismäärän kasvulla edellisvuoteen verrattuna. Kaikkiaan aasialaiset yöpyvät Suomessa lähes yhtä paljon kuin perinteisesti maassamme matkaavat venäläiset.
”Matkailulla on yhä suurempi merkitys Suomen kansantaloudelle. Ulkomaalaiset matkailijat tuovat Suomeen reilut 4 miljardia euroa vientiin rinnastettavaa matkailutuloa vuosittain. Lisäksi se työllistää paljon alueilla, missä muu tulonmuodostus on haastavampaa. Uskommekin, että hyvillä tuotteilla ja aktiivisella markkinoinnilla matkailu saadaan taas 4-5 prosentin kasvutavoitteeseen. Meitä rasittaa edelleen Venäjän heikko taloustilanne, mutta uudet markkinat kasvavat vauhdilla. Viime vuonna kasvua oli jo 8 prosenttia, jos katsomme matkailua ilman venäläisiä”, Virkkunen kertoo.
Kiinalaisturistit myös kuluttavat matkailuun eniten rahaa maailmassa. Vuonna 2014 kiinalainen matkailija käytti Suomen-vierailunsa aikana rahaa keskimäärin 623 euroa, kun esimerkiksi venäläiset kuluttavat keskimäärin noin 270 euroa.
”Matkailijoiden saamiseen ja viihtymiseen maassamme kannattaa panostaa. Esimerkiksi Kiinassa on avattu lisää viisumikeskuksia matkailun helpottamiseksi ja Finnairin suorat reitit Aasiasta Suomeen ja edelleen muualle Eurooppaan luovat erinomaiset mahdollisuudet StopOver-matkailulle. Kauttamme matkaavista aasialaisista yli 50 prosenttia ilmoittaa olevansa kiinnostunut pysähtymään täällä”, Virkkunen kertoo.
Lue lisää luksusmatkailusta ja muista matkailun ajankohtaisista aiheista Visit Finlandin Matkailusilmä.fi-sivustolta tai Matkailusilmä-lehdestä.