Ilmailun jälkimarkkinapalveluihin käytetään 3 biljoonaa dollaria seuraavan 20 vuoden aikana
Airbusin ensimmäisen globaalin palveluennusteen mukaan kaupallisen lentotoiminnan jälkimarkkinat jatkavat eksponentiaalista kasvuaan. Ennusteen mukaan jälkimarkkinapalveluihin käytetään alalla kaikkiaan 3 biljoonaa dollaria seuraavina 20 vuotena.
Kokonaissummasta huolto-, korjaus- ja tarkastuspalvelut (maintenance, repair & overhaul, MRO) vievät yli 1,8 biljoonaa dollaria vuoteen 2035 mennessä. Airbus ennustaa MRO-menojen kasvavan 53 miljardista dollarista yli 132 miljardiin vuodessa. Tämä merkitsee 4,6 prosentin vuosittaista kasvua.
Jälkimarkkinapalvelujen kasvu liittyy suoraan matkustajakoneiden määrän nousuun. Yli 100-paikkaisten koneiden määrä yli kaksinkertaistuu vuoden 2015 lopun 19 500 koneesta miltei 40 000 koneeseen vuonna 2035.
Samalla lentäjien ja mekaanikkojen tarve kasvaa. Tällä hetkellä matkustajakoneita lentää arviolta 200 000 lentäjää. Airbusin ennusteen mukaan määrä nousee noin 450 000 lentäjään vuoteen 2035 mennessä. Kun mukaan lasketaan eläkkeelle siirtyvien tilalle tulevat, jopa 560 000 uutta lentäjää on koulutettava tällä ajanjaksolla. Mekaanikkoja taas on koulutettava noin 540 000.
MRO-palveluja sekä uusia lentäjiä ja mekaanikkoja tarvitaan eniten Aasian ja Tyynenmeren alueella. Eurooppa ja Pohjois-Amerikan osuus MRO-menoista on noin kolmannes.