”Tulevaisuuden matkatoimisto tarjoaa räätälöityjä erikoismatkoja digipedillä”
Timo Saranpään omistama Sadanpäämies-yhtiöt on ostanut matkatoimisto Oy Kon-Tiki Tours Ltd.:n koko osakekannan Sini Linnavirralta. Ennen kauppaa Sinin Linnavirran omistusosuus oli 54 % ja Timo Saranpään (Sadanpäämies-yhtiöt) 46 %. Kaupassa mukana siirtyy myös Matkaseniorit-klubin toiminta. Kummatkin tuotemerkit Kon-Tiki ja MatkaSeniorit ovat voimassa myös jatkossa.
Yksityisen, 100 % kotimaisen matkanjärjestäjän ja matkatoimiston Kon-Tiki Toursin perusti vuonna 1995 luontomatkojen pioneeri Rauni Tirri. Sini Linnavirta perusti MatkaSeniorit vuonna 1999. Timo Saranpää tuli osakkaaksi vuonna 2006. Kaksi eri kohderyhmiin keskittynyttä yritystä yhdistyi vuonna 2013 toteutetulla kaupalla ja yrityksen nimeksi tuli Oy Kon-Tiki Tours Ltd.
Kon-Tiki Toursin liikevaihto on n. 3,5 me ja yritys jatkaa kasvuhakuisella linjalla. Kon-Tiki panostaa vahvaan asiantuntijamatkanjohtajien ja yhteistyökumppaneiden verkostoon sekä ryhmänkerääjätoimintamalliin.
Kon-Tiki Tours tarjoaa teemallisia luonto- ja kulttuurimatkoja ympäri maailmaa erilaisille yhdistyksille, yhteisöille, yrityksille sekä ystävä- ja harrasteporukoille; kaikille erikoismatkoista kiinnostuneille. Yritys tekee monipuolista lukijamatkayhteistyötä valittujen medioiden kanssa ja on Bongariliiton pääyhteistyökumppani sekä Reilun matkailun yhdistyksen kannatusjäsen. MatkaSeniorit-klubi on jatkossakin senioriasiakkaisiin erikoistunut ryhmämatkojen tuottaja.
”Asiakkaamme arvostavat kotimaisen, yksityisen yrityksen henkilökohtaista ja asiantuntevaa palvelua”, sanoo Timo Saranpää. ”Tärkein syy kauppaan on uskoni erikoistuvan toimijan menestymismahdollisuuksiin. Kaikki eivät halua matkustaa halvoilla äkkilähdöillä turistirysiin, vaan etsivät laadukkaita elämyksiä ja kokemuksia helposti ja mukavasti”, jatkaa Saranpää.
”Panostamme perustyömme jatkuvaan kehittämiseen ja digitalisaation mahdollisuuksien hyödyntämiseen. Kon-Tiki Toursilta on luvassa erilaisia digiratkaisuja matkan eri vaiheisiin, aina matkan haaveilusta itse kokemuksen jakamiseen läheisten kanssa”, Saranpää lupaa.
Kon-Tikin vakituinen henkilökunta jatkaa yrityksen palveluksessa. Kaupalla ei ole myöskään vaikutusta yrityksen yhteistyökumppanisuhteisiin, kertoo Timo Saranpää.