Yritysjohtajat pohtivat suunnanmuutosta SMT:n FutureWatch-tapahtumassa
Finnairin strategiajohtaja Ville Iho, SMT:n toimitusjohtaja Kirsi Paakkari ja Fredman Goupin toimitusjohtaja Peter Fredman ovat yhtä mieltä siitä, että muutokseen yrityksissä ryhdytään liian myöhään.
”En puhu mielelläni muutoksesta vaan niistä tavoitteista mihin muutoksella pyritään. Voi silti sanoa, että kun analysoin jälkijättöisesti Finnairissa viime vuosina toteutettuja kahta suurta suunnanmuutosta, eivät ne ainakaan liian aikaisin tulleet”, Iho sanoo.
Finnairin viime vuosien suurimmat uudistukset ovat olleet kasvun hakeminen Aasiasta ja vuodesta 2011 alkanut rakennemuutosohjelma.
”Erityisesti rakennemuutoksen läpiviennistä yrityksen johtoa syyteltiin välillä hätäiseksi. Jälkeenpäin kaikkien on helppo olla yhtä mieltä siitä, että vähemmällä olisi päästy, jos oltaisiin aloitettu aikaisemmin”, Iho jatkaa.
Liikematkustukseen ja tapahtumajärjestämiseen erikoistuneen SMT:n toimitusjohtaja Kirsi Paakkari tarttui muutokseen tilanteessa, jossa yrityksen kannattavuusluvut olivat tukevasti pakkasen puolella ja palvelutaso romahtanut.
”Analysoin, että tilanne oli minulle myös henkilökohtainen riski. Minulla oli korkeintaan 50-50 mahdollisuudet onnistua tai päätyä itse työttömäksi. Muutosta lähdettiin hakemaan luomalla joustava työaikamalli kulujen karsimiseksi, kehitimme etätyötä ja kutsuimme kaikki työntekijät mukaan työkulttuuritalkoisiin, joissa ei julistettu arvoja, vaan luotiin yhdessä suoria lupauksia”, Paakkari sanoo.
Paakkarin uhkapeli kannatti ja SMT onnistui nousemaan kolmessa vuodessa käyttökatteella mitattuna 19 prosentin tuloskannattavuuteen.
”Virheitäkin kerkesimme tehdä, mutta kun tavoitteet asetettiin riittävän korkealle alusta asti, kilpailemme nyt täysillä markkinajohtajuudesta ja rakennamme tulevaisuutta yhdessä maailman johtavan liikematkaketjun American Express Global Business Travelin kanssa”, Paakkari jatkaa.
Ammattilaiskeittiöistä älykkäitä työympäristöjä valmistava Fredman Group puolestaan lähti rakentamaan muutosta, vaikkei siihen ollut mitään pakottavaa tarvetta. Eskimo Finland Oy:nä toiminut perheyritys oli vakiinnuttanut asemansa ruoan valmistuksen, kuljetuksen ja säilytyksen alalla. Sukupolvenvaihdoksen myötä tulivat kuitenkin myös uudet ideat.
”Mielestäni paras aika muutokselle on silloin, kun kassa ja tase on kunnossa eikä ole akuuttia hätää. Muutoksen tarve syntyy siitä, että luo paremman vision huomisesta. Yritys on nyt tämän näköinen, mutta se voisi olla tuon näköinen. Jos yrityksessä kaikki saadaan mukaan haaveilemaan paremmasta, muutos on lähtenyt liikkeelle”, sanoo toimitusjohtaja Peter Fredman.
”Intohimoa ja paloa uudistuminen kyllä vaatii. Jos isolla osalla porukkaa on sellainen tunne, että on vain töissä tai on väärässä paikassa töissä, muutokseen ei löydy voimia”, Fredman sanoo.
Yritysjohtajien vinkit muutokseen:
* Aloita ajoissa
* Ajattele aina asiakasta
* Työkulttuuri on tekoja, uusi kulttuuri syntyy uusista teoista
* Älä pelkää virheitä, niitä tulee
* Dream big