Uutta: lentokoneita siirretään asematasolla nyt sähköllä!
Sähkökäyttöisen maahuolintakaluston käyttö Helsinki-Vantaan lentoasemalla laajenee, kun maa- ja matkustajapalveluja tarjoava Airpro on ottanut käyttöön maailman ensimmäiset sähkökäyttöiset lentokoneiden työntötraktorit. Uuden teknologian kalusto edustaa kestävään kehityksen ratkaisuja lentoliikenteen palveluissa.
Airpro on vuoden 2016 aikana uudistanut Helsinki-Vantaan lentoaseman maahuolintakalustoa uuden teknologian työntötraktoreilla.
Uusia, lentokoneiden siirtämiseen asematasolla käytettäviä pushback-työntötraktoreita on operaatioissa nyt kaikkiaan viisi. Ruotsalaisen Kalmar Motor AB:n valmistamista pushbackeista neljä on täysin sähkökäyttöisiä ja viides, uusin työntötraktori on hybridimalli, joka hyödyntää käyttövoimanaan sähköä ja tarvittaessa diesel-polttoainetta lataukseen.
”Nopeampi voimantuotanto ja energiatehokkuus nostavat uusien työntötraktoreidemme kustannustehokkuuden kokonaan seuraavalle tasolle. Käyttö- ja huoltokustannukset ovat selkeästi aiempaa pienemmät, samoin päästöt ja melu ja tätä kautta myös maapalvelutoimintamme ympäristövaikutukset. Verrattuna dieseltraktoreihin, uusien sähkö- ja hybriditraktoreiden kulutus ja hiilidioksidipäästöt ovat vain kymmenesosa aiemmasta”, toteaa Airpron toimitusjohtaja Janne Hattula.
Uudet työntötraktorit ovat toimintakyvyltään perinteisten pushbackien veroisia ja soveltuvat siirtämään keskipitkän matkojen matkustajakoneita, hybridimalli myös laajarunkokoneita.
”Esimerkiksi Helsinki-Vantaan uusin lentokonetyyppi, Airbusin A350-laajarunkokone, olisi helppo työnnettävä myös täydessä lastissa”, Hattula sanoo.
Uudet pushbackit ovat edelläkävijyyttä Helsinki-Vantaalla ja edustavat kestävään kehitykseen tähtääviä ratkaisuja lentoliikenteen palveluissa.