”Tavoitteena olla Suomen paras palveluyritys”
Koko keskiviikkoisen aamupäivän 7. syyskuuta kestänyt SMTnetwork -verkostoimistapahtuma alkoi varhaisella aamiaisella ja samalla monilukuisten SMT:n yhteistyökumppaneiden tapaamisilla heidän standeillään. Tapahtumapaikka oli ainakin osalle ennestään käymätön Helsingin Vanhakaupungin alueen Wirtaamo hienossa koskimaisemassa. Lisäksi sidosryhmille oli ennakkoon sovitun mukaisesti varattu mahdollisuus one-to-one -yksilöllisiin keskusteluihin.
SMT:n tuoreen myynti- ja markkinointijohtajan Jutta Vatasen johdolla salintäysi kokousväki kuunteli alustuksen ”Ilman muutosta ei synny innostusta” ja muutosta SMT:ssä on koettu viime aikoina, tulevaa omistajanvaihdosta myöten. Jutta Vatasen oma innostus ja rohkeus kulminoitui hänen julistamassaan haasteessa: ”Haluamme olla Suomen paras palveluyritys”.
HR Director Riikka Mattilan Scandic Hotels työllistää Suomessa 900 työntekijää ja alihankkijoina vielä paljon suuremman joukon. Riikka Mattila puhui yrityksen arvoista, arvojohtamisesta. ”Lähtötilanteessa brändimielikuvamme ei vastannut sitä, mitä halusimme. Henkilöstö ei tuntenut yrityksen arvoja. Viestejä oli siis kirkastettava ja henkilökunta oli saatava mukaan.” Kansainvälinen yritys täsmensi arvoikseen kolme C-kirjainta: ”caring”, välittää, auttaa toisia, ”casual” eli saada ihmiset viihtymään ja ”creative” eli olla uutta luova.
Vuonna 2012 käyntiin polkaistulla lanseerauksella Scandic halusi arvojensa tuntemisen kautta kehittää asiakaspalveluansa, henkilöstön tyytyväisyyttä, vahvistaa brändiä ja samalla kasvattaa markkinaosuutta. ”Nyt 2016 on tavoitteenamme jo tulla maailmanluokan hotelliketjuksi”, sanoi Riikka Mattila.
Amadeus Finlandin myyntijohtaja Miian Antilan aiheena oli ”Rohkeus tehdä asioita uudella tavalla”, missä hän valotti Amadeuksen yritysratkaisujen uudistumista uudeksi Amadeus Cytric Travel & Expence -järjestelmäksi, jolla kokonaisuutta voidaan seurata entistä paremmin.
Lopuksi Insano Productionsin, mm. päivittäistavarakaupan ajankohtaisen halpuuttaja -mainoskampanjan ideoinut taho, tarinakertojaksi itsensä maininnut Marko Kulmala heittäytyi todella henkilökohtaisesti otsikollaan ”Hyviä Kriisejä”. Kulmala antaa lisää ajattelemisen aihetta kirjoittamassaan kirjassa ”Hyvä idea ei toimi”. Tamperelaissyntyinen mies oli tuoreeltaan kehittänyt myös ajankohtaisen käsitteen ”mielen delfinaario”, jonka katalysaattori oli 30 vuotta sitten kaikkien kannattama hieno ajatus delfinaariosta Tampereen Särkänniemessä, mutta josta luopuminen 2016 nyt sai yhtä suuren kannatuksen.
Ennen työpaikoilleen siirtymistä väki kokoontui vielä Wirtaamon koskihenkisyyteen sopivalle kalalounaalle tuulettamaan juuri kuulemaansa.
SMTnetwork -verkostoitumistapahtuma on hieno ja asiakylläinen mahdollisuus liikematka-alan eri sidosryhmille tulla koolle ja tavata toisiaan: palvelutuottajat kautta toimialan ja toisaalta yritysten matkahallinnon väki, siis myyjät ja ostajat sopivien ammatillisten ja älyllistenkin haasteiden ilmapiirissä. Tuntuu toimivan!
(EH)