Matkamessut digitalisoi messubisneksen
Tänään sunnuntaina 22. tammikuuta päättynyt Matka 2017 -messutapahtuma houkutteli 71 000 kävijää. Messuilla oli mukana 920 näytteilleasettajaa yli 80 eri maasta. Päättyneillä messuilla ammattilaisten ja suuren yleisön vierailuaikoja oli justeerattu niin, että toisena messupäivänä eli perjantaina 20.1. matkustava yleisö toivotettiin tervetulleeksi jo heti aamusta, kun aikaisemmin perjantai aamupäivä on torstain lisäksi ollut omistettuna alan ammattiväelle.
Matkamessuilla nähtiin maailman ensimmäinen yleisölle suunnattu suurten tilojen AR- eli lisätyn todellisuuden ratkaisu ja uudessa 24/7-verkkokaupassa myytiin ensimmäiset Flash Deal -matkat loppuun minuutissa. Messut nostettiin uudelle tasolle elämyksellisyyden ja digitaalisuuden avulla.
AR mullistaa tapahtumat
Lisätty todellisuus, Augmented Reality, on pysyvä osa Messukeskuksen asiakaskokemusta Matkamessuista alkaen. Messukeskuksen AR-ratkaisu on maailman ensimmäinen kävijän täysin ympäröivä AR-maailma näin laajana toteutuksena. Messukeskus lukeutuu sovelluksellaan Suomen AR-pioneerien harvalukuiseen joukkoon ja singahti kansainvälisessä messubisneksessä lisättyyn todellisuuteen ensimmäisenä.
Messukeskuksen AR-toteutus on kerännyt runsaasti huomiota kotimaisessa ja alan kansainvälisessä mediassa ja käyttäjiltä saatiin erinomaista palautetta. Sovelluksen latasi messujen aikana useita satoja käyttäjiä. Lisäksi yli sata käyttäjää lähti mukaan AR-maailman aarrejahtiin, jossa saattoi voittaa lentoliput.
Näytteilleasettajista Matkamessujen AR-toteutuksessa olivat mukana Olympia Kaukomatkat ja Qatar Airways.
”AR tulee olemaan tulevaisuutta, myös matkailussa ja sen markkinoinnissa, joten halusimme olla mukana kokeilemassa ja oppimassa. Olympia Kaukomatkatoimisto on ollut edelläkävijä monessa asiassa, joten lähdimme ennakkoluulottomasti mukaan tähänkin”, kertoo Olympia Kaukomatkatoimiston markkinointipäällikkö Sari Juurinen.
Olympian osastolla huomattiin, että AR-sovellus valloitti sitä kokeilleet.
”Ne, ketkä ovat kokeilleet, ovat ihmetelleet ja ihastuneet kovasti”, sanoo Juurinen.
AR liittää tietokonegrafiikalla tuotetut virtuaalikuvat ja -esineet osaksi tapahtumaympäristöä, jolloin digitaalisuus yhdistyy tapahtumaan saumattomasti. Lisätyn todellisuuden kokemiseen riittää älypuhelin tai tabletti. Ensi vaiheessa sovellus on käytettävissä tehokkaissa Applen älypuhelimissa ja tableteissa ja pian myös Android-päätelaitteissa.
”Tapahtumien osallistujille on AR:n myötä tiedossa lisää elämyksiä ja palveluja. AR auttaa messuvierasta löytämään tapahtumasta sen, mitä kävijä haluaakin – olipa se sitten kiinnostava osasto, suosikkiravintola, ohjelmapiste tai vaikka tapahtumaan osallistuva ystävä. AR tuo tapahtumiin myös uudenlaisia wow-elämyksiä ja viihdettä”, sanoo Messukeskuksen markkinointi- ja viestintäjohtaja Maria Mroue.
Messut ajan ja paikan yläpuolelle
”Panostimme monikanavaiseen näkyvyyteen tarjouksillemme, sillä tänä vuonna emme fyysisesti myyneet matkoja Matkamessuilla. Kaikki tarjoukset ja varaukset tapahtuvat netissä, joten Flash Dealit oli luonteva tapa saada lisänäkyvyyttä. Pystyimme Messukeskuksen 24/7-verkkokaupassa käsin valitsemaan erikoistarjouksia rajoitetun erän. Oli kiva testata uutta tapaa tuoda kuluttajille superdiilejä, joiden myyntiä emme olisi voineet rajoittaa omassa järjestelmässämme yhtä tehokkaasti”, kertoo Apollomatkojen Digital Marketing Manager Laura Ruotsalainen.
”Haluamme tukea asiakkaidemme menestymistä uudenlaisin digipalveluin. Oli huikean hienoa nähdä, kuinka asiakkaidemme ensimmäiset Flash Deal -tarjoukset myytiin 24/7-verkkokaupassamme minuutissa loppuun”, sanoo Messukeskuksen markkinointi- ja viestintäjohtaja Maria Mroue.
Messukeskus on vuoden kuluessa avannut asiakkailleen useita uusia digipalveluja. Näitä ovat oma Messukeskus-applikaatio, täysin uudistunut verkkopalvelu ja B2B-asiakkaiden asiointipalvelu eMessukeskus.com. Tulevaisuudessa nähdään myös tekoäly osana messukokemusta.
(EH)