Seuraavat lakonuhat 10.3. ja 14.3.
Toiminta lentoasemilla sujui odotettua paremmin lentoliikennealan henkilöstön lakkoilusta huolimatta maanantaiaamuna 6. maaliskuuta. Ilmailualan Unioni (IAU) on antanut lakkovaroituksia myös perjantaille 10.3. ja tiistaille 14.3.
Lakon sekä tukilakkojen vaikutukset kohdistuivat 6. maaliskuuta klo 03-09 useimpien lentoyhtiöiden ja lentoasemien liikenteeseen. Lentoliikenteen eri toimijoiden saumaton yhteistyö ja huolellinen ennakkovalmistelu tuottivat tulosta. Lakon vaikutukset lentoliikenteeseen jäivät odotettua pienemmiksi.
Helsinki-Vantaalla toiminta oli sujuvaa läpi aamun. Lentoliikenteen viiveet jäivät maltillisiksi. Myös verkostolentoasemien lentoliikenne sujui lakon aikaan lähes normaaliaikataulussa.
Lakon vaikutukset voivat näkyä Helsinki-Vantaan ja verkostolentoasemien liikenteessä vielä myöhemmin maanantaina. Matkustajia pyydetään seuraamaan oman lentoyhtiönsä tiedotusta.
Reaaliaikaiset lähtevien ja saapuvien lentojen tiedot saa kunkin lentoaseman kotisivulta.
Omaa lentoa koskien pyydämme matkustajia tarvittaessa olemaan yhteydessä suoraan lentoyhtiöön.
Seuraavat lakonuhat perjantaina 10.3. ja tiistaina 14.3.
Ilmailualan Unioni (IAU) on antanut lakkovaroituksia myös muille päiville. Niiden osalta IAU:n ja Palvelutyönantajat Paltan väliset neuvottelut työriidan sovittelemiseksi jatkuvat tiistaina 7. maaliskuuta.
10.3. klo 15-19 ja 14.3. klo 03-09 vaikutukset kohdistuisivat useiden lentoasemien liikenteeseen. Tarkemmat vaikutukset pystytään arvioimaan myöhemmin. Finavia päivittää tietoa sitä mukaa, kun uutta tietoa on saatavilla.
Lennot voivat myöhästellä ja myöhästymiset voivat ulottua koko päivän liikenteeseen niin Helsinki-Vantaalla kuin verkostolentoasemilla.
Lentokoneiden jäänpoistossa on lakon aikana vähemmän työntekijöitä.
Turvatarkastus pyritään hoitamaan poikkeusjärjestelyin mahdollisimman normaaliin tapaan. Turvatarkastuksessa saattaa muodostua jonoja.
Lähtöselvitys ja matkatavarat: Lähtöselvityksessä voi muodostua jonoja Helsinki-Vantaalla. Ruumamatkatavaroiden toimitus voi viivästyä, koska matkatavarankäsittelyssä on lakon aikana tavallista vähemmän työntekijöitä. Esimerkiksi Finnair on suositellut matkustajilleen pelkkien käsimatkatavaroiden kanssa matkustamista.
Finavia ja muut lentoaseman toimijat tekevät kaikkensa, että lakon vaikutukset lentoliikenteeseen pysyvät maltillisina.
Mistä lakkoilussa on kyse?
Työtaistelutoimenpiteet kohdistuvat turvatarkastuksiin ja maahuolintaan. Maahuolintaa ovat mm. lentokoneiden jäänpoisto, matkalaukkujen käsittely sekä lähtöselvitys- ja porttitoiminnot.
Lakon uhkat liittyvät lentoliikenteen palveluyritys Airpron 1. helmikuuta voimaan tulleeseen kilpailukykysopimuksen mukaiseen työehtosopimukseen, joka on solmittu JHL:n ja Pardian kanssa ja joka velvoittaa lain mukaan myös IAU:n jäseniä. Myös IAU oli aiemmin Airpron sopimuksen osapuoli. Se kuitenkin jättäytyi kilpailukykyratkaisun ulkopuolelle ja vaatii jäsenilleen muita parempia etuisuuksia. Lisätietoa neuvottelutilanteesta julkaisee Palvelualojen työnantajat Palta.
Lentokenttäyhtiö Finavia pitää valitettavana, että työtaisteluilla uhkaamalla pyritään haittaamaan lentoliikenteen sujuvuutta.