Kansallinen lainsäädäntö on juuri nyt valinkauhassa kriittisessä vaiheessa
EU:n uusittuun pakettimatkadirektiiviin pohjaava, ehdotettu kansallinen ”laki matkapalveluyhdistelmistä” sekä ”laki matkapalveluyhdistelmien tarjoajista” Suomessa on soveltamisalaltaan voimassa olevaa valmismatkalakia ja valmismatkaliikelakia laajempi. Uusi lakiehdotus matkapalveluyhdistelmistä koskisi valmismatkojen sijaan matkapaketteja ja yhdistettyjä matkajärjestelyjä.
”Matkapaketin” käsite olisi laajempi kuin nykylain ”valmismatkan” käsite. Yhdistettyjen matkajärjestelyjen sisällyttäminen lakiin toisi sen soveltamisalaan myös tilanteet, joissa elinkeinonharjoittaja edesauttaa matkustajan suorittamaa matkapalvelujen hankkimista siten, että matkustaja tekee erillisiä sopimuksia eri matkapalvelujen tarjoajien kanssa”, todetaan Oikeusministeriön lainvalmisteluosaston Matkapakettityöryhmän mietinnössä.
Suuri määrä yrityksiä, esimerkiksi majoitusta myyvät hotellit ja maatilamatkailuyritykset, kuljetusyhtiöt ja ohjelmapalveluyritykset, jotka nykyisellään ovat valmismatkavastuiden ulkopuolella, tulisivat uuden lakiehdotuksen mukaan jatkossa sen piiriin huomattavasti nykyistä useammin. Näin niiden on varauduttava kasvaviin vastuisiin ja samalla kustannuksiin. Esimerkiksi kuluttajavakuuden asettamisvelvoite tulisi sekä ”matkapalveluyhdistelmiä tarjoaville” (=matkanjärjestäjät) että ”yhdistettyjen matkajärjestelyjen hankkimista edesauttaville elinkeinonharjoittajille”. Suomen matkatoimistoalan liitto (SMAL) arvioi, että vakuus tulisi antaa esim. paluukuljetuksen osalta silloinkin, kun ennakkomaksuja ei kerättäisi, jos matkaan yleensä kuuluu kuljetus.
Lausuntokierrokselle lähteneessä lakitekstissä ja soveltamisohjeissa esimerkkeineen on monia asioita, jotka hiertävät alan toimijoita mm. vahingonkorvausvastuun osalla. Aineettomat vahingot, loma- tai matkanautinnon menettäminen, ts. mielipaha on esitetty korvattavaksi rahalla ja myös tilanteissa, joissa matkustaja peruuttaa matkan matkanjärjestäjän tekemien muutosten vuoksi.
Reklamointiaikaa ehdotetaan jatkettavaksi jopa 2-3 vuodeksi, kun nykyisin valitukset on tehtävä kolmen kuukauden sisällä. Elinkeinonharjoittajan tiedonantovelvoitetta ollaan lisäämässä . Uusia säädöksiä on mm. ns. click-through -tapauksissa, joissa kummallekin elinkeinonharjoittajalle on säädetty tiedonantovastuuta.
Hinnankorotusten perusteella jo 8 prosentin hinnankorotus antaisi oikeuden matkustajalle peruuttaa varattu matka, kun nykyinen taso on 10 % vain muutamia asioita tähän poimiaksemme.
Pakettimatkadirektiivin mukaisten vakuuksien muutoksia pohtiva työryhmä on jo saanut kaksi kertaa lisäaikaa työlleen. Nyt määräaika on 30.9.2017 ja työn katsotaan olevan loppusuoralla.
Lakiesitys on kommenttikierroksella kesän ja syksyn 2017 aikana. Uusi laki on saatava valmiiksi 1.1.2018 mennessä ja sen käyttöön oton takaraja on 1.7.2018.
Matkakaupan elinkeinoa on uusien matkapalveluyhdistelmälakien asiassa tiedottanut ja kouluttanut Suomen matkatoimistoalan liitto. SMALin toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti on matkatoimistoalan edustajana toimikunnassa, jonka oikeusministeriö sekä työ- ja elinkeinoministeriö ovat asettaneet lakien valmistelemiseksi.
Nyt keväällä 2017 eletään kriittisiä aikoja lakien hienosäätämiseksi sellaisiksi, että matkakaupan kovassa myllerryksessä muutoinkin oleva toimiala onnistuu löytämään kovaa maata jalkojensa alle moniksi tuleviksi vuosiksi, jotka uusien lakien mukaan on toimittava! (EH)