Matkailuyritysten ja kaupan lisäksi kongresseista hyötyy tiedeyhteisö
Kesä tuo monet kansainväliset matkailijat Suomeen lomailemaan, mutta kesä on tärkeää aikaa myös kansainvälisille järjestökongresseille ja yritystapahtumille. Kongressien kautta tuodaan bisnestä monille matkailupalveluiden tuottajille ja kaupalle, mutta se tuo näkyvyyttä myös suomalaisille professoreille, tutkijoille ja muulle tiedeväelle. Kansainvälinen kongressimatkailu on selvässä kasvussa ja kongressipalveluja myyvät Suomen matkatoimistoalan liiton (SMAL) jäsenyritykset ovat havainneet, että kansainvälinen kiinnostus Suomea kohtaan kongressimaana on nyt vahvaa. Kilpailu tällä sektorilla on kuitenkin kovaa ja siinä Suomella on ollut myös haasteita. Kansainvälisen kongressin kohdetta koskevassa kilpailussa on ollut vaikeuksia saada järjestön päättäjiä pitämään Suomea varteenotettavana kohteena, sillä moni on mieltänyt Suomen kalliiksi ja hankalasti saavutettavaksi.
”ämän kesän kongressit, Allergologien EAACI-tiedekongressi (European Academy of Allergy and Clinical Immunology) ja Glaucoma-kongressi (World Glaucoma Congress 2017), osoittavat nämä epäilyt turhiksi, sillä molemmat kongressit rikkoivat osallistujaennätyksensä juuri Helsingissä. Helsinki ja Suomi kiinnostavat”, iloitsee SMALin Suomen matkailu -ryhmän varapuheenjohtaja Merja Hart.
Suomen vetovoimatekijöitä kongressien sijaintimaana ovat mielikuvat turvallisesta kohteesta, vakaasta yhteiskunnasta ja toimivasta infrastruktuurista sekä aktiivisesta tiedeyhteisöstä, jota ilman järjestökongressit eivät Suomeen tule. Näillä ominaisuuksilla Suomi onkin kivunnut kansainvälisessä tilastossa Pohjoismaiden ykköseksi kansainvälisten kongressien määrässä. Vuonna 2016 Suomessa järjestettiin 651 kansainvälistä järjestökongressia, joihin osallistui 101 514 kongressivierasta.
Tulos ei ole itsestäänselvyys ja työtä on tehty pitkään ja tehdään edelleen kansainvälisten kongressien saamiseksi Suomeen. Yhtenä pullonkaulana ollut majoituskapasiteetin riittämättömyys on helpottumassa pääkaupunkiseudulle valmistuneiden ja valmistumassa olevien hotellien myötä.
Finproon kuuluvan Finland Convention Bureaun tutkimuksen mukaan kongressivieraan keskimääräinen viipymäaika Suomessa on kasvanut 2013 vuoden 5 vuorokaudesta 5,4 vuorokauteen. Samaan aikaan kongressien keskimääräinen kesto on lyhentynyt 4,1 vuorokaudesta 3,5 vuorokauteen.
”Positiiviset kokemukset kongressikohteessa saavat monet miettimään Suomea myös mahdollisena lomamaana, johon voisi palata perheen tai ystävien kanssa”, arvelee Merja Hart.
Kongressimatkailu tuo myyntiä erilaisille matkailu- ja kaupan alan yrityksille, mutta merkittävä hyötyjä on myös suomalainen tiedeyhteisö.
”EAACI-kongressin saaminen Suomeen on ollut suomalaiselle allergologian alan tiedeyhteisölle paitsi kunnianosoitus aiemmasta merkittävästä työstä, niin myös ainutlaatuinen mahdollisuus esitellä osaamistaan muulle Euroopan ja Maailman tiedeyhteisölle. Suomen Allergiaohjelma on ollut kokouksen keskiössä ja sen toimia ollaan nyt ottamassa käyttöön monissa muissa maissa ja myös Euroopan Parlamentin taholta asiaan on suurta kiinnostusta”, kertoo professori Antti Lauerma, EAACI-kokouksen toimikunnan puheenjohtaja. Lauerman mukaan EAACI-kongressi oli voimakkaasti näkyvillä myös sosiaalisessa mediassa kaikkialla maailmassa. Twitterissä tehtiin kokouksesta yli 11,000 twiittiä ja twiittejä katsottiin yli 20 miljoonaa kertaa.
Myös tänä kesänä ensimmäistä kertaa Suomessa toteutetun Meeting & Incentive Forumin järjestäjät ovat tyytyväisiä onnistuneen tapahtuman jälkeen. M&I Forumiin osallistui noin 250 kansainvälistä yritystapahtumien järjestäjää sekä palvelujen myyjää eri maista.
”Helsinki oli oivallinen kohde järjestää M&I Forum, koska kaupunki oli suhteellisen tuntematon asiakkaillemme ja sijainti toimi sekä Aasiasta että Euroopasta saapuville osallistujille. Tapahtuman aikana onnistuimme esittelemään Helsinkiä monipuolisesti ja olemme saaneet erinomaista palautetta ohjelmasta sekä siitä, kuinka Helsinki hurmasi asiakkaat. Monet näistä vaativista tapahtumajärjestäjistä ovat nyt kiinnostuneita palaamaan kaupunkiin yritystapahtumiensa kanssa”, kertoi M&I Forumeja ympäri maailman toteuttavan Worldwide Eventsin tapahtumajohtaja Paula Jurvanen.