VR:n yksinoikeudesta liikennöidä Suomen rataverkolla ollaan luopumassa
Valtakunnan hallitus on päättänyt avata rautateiden henkilöliikenteen kilpailulle. Käytännössä VR:n yksinoikeudesta liikennöidä Suomen rataverkolla ollaan luopumassa ensi vuosikymmenellä, jolloin rautateiden henkilöliikennemarkkinoille voi tulla muitakin toimijoita. Uudistus sanotaan toteutettavan hallitusti, vaiheittain sekä hyvää henkilöstöpolitiikkaa noudattaen!
Hallituksen päätöksestä kertoivat liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner ja elinkeinoministeri Mika Lintilä Helsingissä 9. elokuuta, 2017.
”Suomen henkilö- ja tavaraliikenteessä kilpailu toimii maalla, merellä ja ilmassa, mutta ei kiskoilla. Uudistuksen tavoitteena on parantaa rautatieliikenteen palvelutasoa ja asiakaslähtöisyyttä sekä kasvattaa junaliikenteen osuutta henkilöliikenteessä. Kilpailun avaaminen edistää myös lippujen hintakilpailua ja alentaa tavaraliikenteen kuljetuskustannuksia kaluston saatavuuden helpottuessa”, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner.
Ministeriön tiedotteen jälkeen 9. elokuuta 2017 VR kertoo tähtäävänsä vahvaan asemaan myös matkustajaliikenteen tulevassa kilpailussa. Liikenne- ja viestintäministeriön suunnitelmassa avata rautateiden matkustajaliikenne kilpailulle nopeutetussa aikataulussa, kilpailutus on tarkoitus aloittaa Etelä-Suomen eli Helsingin ja lähimaakuntien välisestä taajamajunaliikenteestä. Kilpailutettu liikenne alkaisi lähivuosina ja tavoitteena on, että koko kaukoliikenne on kilpailussa 2026 mennessä.
VR-Yhtymä Oy:stä eriytettäisiin kolme erillistä valtionyhtiötä: kalustoyhtiö, kunnossapitoyhtiö sekä kiinteistöyhtiö. Matkustajaliikenteen kalustoa siirtyy kalustoyhtiöön vaiheittain kilpailutuksen edetessä.
”VR on pitkään valmistautunut yksinoikeuden päättymiseen. Alkuperäisen aikataulun mukaan se olisi tapahtunut vuoden 2024 lopussa”, toteaa VR-Yhtymä Oy:n toimitusjohtaja Rolf Jansson.
”Nyt omistaja ja liikenne- ja viestintäministeriö ovat yhdessä päättäneet kilpailun avaamisen suuntaviivoista. Hyvä asia on vaiheistaa näinkin iso muutos, joka on alan suurin yli kahteen vuosikymmeneen sen jälkeen, kun junaliikenteen operointi ja rataverkon hallinta erotettiin toisistaan. On tärkeää turvata rautatiejärjestelmän toimivuus ja turvallisuus merkittävän muutoksen aikana. VR haluaa, että sekä matkustaja- että tavaraliikenne pystyy palvelemaan asiakkaitaan häiriöttömästi ja tehokkaasti. Tärkeää on, että liikenne- ja viestintäministeriö ja VR yhdessä kehittävät ministeriön päättämää suunnitelmaa. VR tekee tiivistä yhteistyötä ministeriön kanssa, jotta iso muutos onnistuisi sujuvasti.”
VR Group työllistää nyt noin 8000 eri alojen ammattilaista ja osalle tämä merkitsee isoa muutosta. Osa VR:n henkilöstöstä tulee siirtymään uusiin yhtiöihin vanhoina työntekijöinä. Muutokset vaikuttavat myös VR-konserniin jääviin työntekijöihin.
”Henkilöstön asema on huomioitava muutoksen ajan”, Rolf Jansson lupaa.
VR on itse tehostanut toimintaansa merkittävästi viime vuosina. ”Olemme uudistaneet palveluitamme ja parantaneet kilpailukykyämme, sen myötä matkustaja- ja kuljetusmäärät ovat hyvässä kasvussa ja kaikkien liiketoimintojen asiakastyytyväisyys kasvanut. Alkuvuonna kaukoliikenteen matkustajamäärät kasvoivat lähes 10 prosenttia ja junaliikenteessä kuljetetut tonnit 6 prosenttia. VR Groupin tuloksen ja liikevaihdon kehitys on ollut erinomaista vuoden 2017 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana.”
Tulosta tehneen VR:n talouden toimimattomuus, toisin kuin aikanaan Englannin tai Ruotsin rautatieyhtiöiden kohdalla, ei olekaan syy nyt ministeriön sitkeästi ajamaan toimenpiteeseen. Nyt julkistetun toimen uhkakuva onkin se, että suomalaisille kiskoille ilmaantuu ulkomaisia junaoperaattoreita sinne, missä toiminta on kannattavaa, tekemään tulosta ja viemään sen hedelmät maasta. Rataverkosta ja vähäisen liikenteen rataosuuksista sitä vastoin jää vastuu ja kustannukset suomalaisten veronmaksajien kontolle. Väkisinkin tulee mieleen maamme sähköverkon kaupittaminen ulkomaisille pääomapelureille. Molemmissa on kyse suomalaisen yhteiskunnan aivan keskeisestä infrasta. (EH)