Sisältömarkkinoinnin kampanja kuin elokuvissa
Finavian Helsinki-Vantaan lentoasema pääsee kuukaudeksi varsinaiseen läpivalaisuun, kun kiinalainen tv-tähti Ryan Zhu muuttaa terminaaliin asumaan ja tutustumaan lentoaseman elämään. Kyseessä on #LIFEINHEL: Finavian uudenlainen, rajoja rikkova sisältömarkkinointikampanja.
10. lokakuuta käynnistyvällä testillä Finavia haluaa todistaa Helsinki-Vantaan olevan maailman paras lentoasema ja sujuvin solmukohta Aasian ja Euroopan välillä.
”Helsinki-Vantaa valittiin hiljattain matkustajakyselyssä maailman parhaaksi lentoasemaksi. Saadaksemme selville olemmeko maineemme arvoisia, kiinalainen tv-tähti testaa lentoasemaa ja sen palveluita kuukauden ajan ja raportoi kokemuksistaan päivittäin. Laitamme siis itsemme kunnolla likoon ja odotamme koko maailman reaktioita suurella mielenkiinnolla”, sanoo Finavian markkinointi- ja viestintäjohtaja Katja Siberg.
#LIFEINHEL yhdistää tosi-tv:n, kilpailuohjelmat ja sosiaalisen median. Vähän kuin amerikkalaisessa lentokenttäelokuvassa The Terminal Ryan Zhu majoittuu lähtöporttialueelle. Siellä häntä odottaa pieni puinen mökki koivumetsän äärellä. Hänellä annetaan päivittäin haasteita, joiden avulla hän kokeilee lentoaseman palveluita ja tutustuu suomalaiseen elämäntyyliin. Ryanin seikkailua voi seurata Helsinki-Vantaan lentoaseman sosiaalisen median kanavissa.
”Koko lentoaseman henkilökunta odottaa innolla Ryan Zhun saapumista. Haluamme tarjota hänelle unohtumattoman elämyksen. Hän oppii kuukauden aikana tuntemaan lentoaseman läpikotaisin ja hänen antamansa palaute on erittäin arvokasta palveluiden kehittämisen kannalta. Haluamme, että hän on meillä kuin kotonaan”, jatkaa Siberg.
Tavoitteena maailmanluokan asiakaskokemus
Finavia kehittää jatkuvasti asiakaskokemusta lentoasemillaan. Esimerkiksi viime heinäkuussa Helsinki-Vantaalle kokoontui 200 vapaaehtoista, jotka testasivat lentoaseman uuden eteläsiiven ennen sen käyttöönottoa. Kerätyn palautteen perusteella koko lentoasemaa kehitetään yhä paremmaksi.
”Fokuksemme on erityisesti Aasiassa ja olemme edelläkävijöitä kiinalaisten matkustajien palvelemisessa. Helsinki-Vantaan lentoasema on tällä hetkellä Pohjois-Euroopan johtava vaihtokenttä Aasian-liikenteessä ja se tarjoaa tutkitusti monipuolisimmat lentoyhteydet ympäri maailmaa”, Finavian Katja Siberg sanoo.
#LIFEINHEL on kansainväliselle yleisölle samalla kunnon Suomi-annos. Suomi on tällä hetkellä kiehtova matkakohde ja saavuttanut viime aikoina mainetta ympäri maailmaa. Esimerkkejä tästä ovat mm. 3. sija National Geographicin ”Best of the World” -listalla ja sijoittuminen Lonely Planetin ”Best in Travel 2017” -listalle.
Kampanjakonseptin kehittämisessä on ollut mukana amerikkalainen tosi-tv-konkari Gary Carter, joka on yksi maailmanlaajuisesti suositun tosi-tv-sarjan Survivorin luojista.