Noin 350 matkailun ammattilaista juhli matkailun omaa gaalaa
Ensimmäistä kertaa 21. syyskuuta 2017 järjestetyssä Finnish Travel Galassa palkittiin ansioituneita matkailuyrityksiä sekä toimijoita ja tekoja, joiden on katsottu tuoneen myönteistä näkyvyyttä Suomelle niin innovatiivisena yhteiskuntana kuin kiinnostavana matkailumaana.
Laajasti matkailualaa edustanut palkintoraati halusi Suomen 100-vuotisjuhlan kunniaksi painottaa sekä palkintokategorioissa että palkittavissa juuri kotimaisia toimijoita. Suomen matkatoimistoalan liitto SMALin torstaina 21.9. järjestämä gaala-ilta keräsi Tapahtumatalo Bankiin, Helsinkiin, noin 350 matkailualan ammattilaista ja heidän vierastaan. Finnish Travel Galasta on tarkoitus tehdä jokavuotinen tapahtuma, jonka avulla nostetaan esiin matkailutoimialan merkitystä suomalaisessa yhteiskunnassa.
Finnish Travel Galan vuoden 2017 palkintokategoriat ja niissä voittaneet tahot olivat seuraavat:
Vuoden innovaatio: Allas Sea Pool
Mieleenpainuvin matka- tai palvelukokemus: Metsähallituksen kansallispuistot
Vuoden Suomi-kuvan nostaja: Slush
Koukuttavin läsnäolo sosiaalisessa mediassa: WWF:n Norppalive; wwwf.fi/norppalive/
Vuoden vastuullinen toimija: Finnair
Vuoden matkailuyritys: Visit Rovaniemi
Yleisön suosikki kahdeksastatoista short list -ehdokkaasta: Äitiyspakkauksen kansainvälinen näkyvyys
Lisäksi raati antoi kaksi erikoistunnustusta:
Erikoismaininta palkintokategoriasta Vuoden Suomi-kuvan nostaja VR:n Kiss-some-näkyvyydelle
Finnish Travel Galan Erikoispalkinto Olympia Kaukomatkatoimistolle
Palkintoraadin perustelut valinnoille:
Vuoden innovaatio -tunnustuksen sai Allas Sea Pool
Yleisön ja raadin perusteluja: Tämä kunniakirja annetaan tunnustuksena innovaatiosta, joka ennakkoluuloista huolimatta on osoittautunut onnistuneeksi palvelukokonaisuudeksi. Allas-kokonaisuus tuo Helsinkiä esiin täysin uudella tavalla ja näkökulmalla. Se on monipuolinen kokonaisuus, joka tarjoaa niin ruumiin- kuin hengenravintoa. Allas kiehtoo ja houkuttelee sekä turisteja että paikallisia.
Koukuttavin läsnäolo sosiaalisessa mediassa -tunnustuksen sai WWF:n Norppalive; wwwf.fi./norppalive/
Yleisön ja raadin perusteluja: Tämä kunniakirja annetaan tunnustuksena palvelusta, joka jakaa mielenkiintoisella ja koukuttavalla tavalla tietoa uhanalaisista eläimistä. Norppalive on ilmiö, joka on kiinnostanut mediaa ja suurta yleisöä niin Suomessa kuin maamme rajojen ulkopuolella.
Mieleenpainuvin matka- tai palvelukokemus Metsähallituksen kansallispuistot
Yleisön ja raadin perusteluja: Tämä kunniakirja annetaan tunnustuksena Metsähallituksen kansallispuistoissa tehdylle pitkäjänteiselle työlle, jossa on panostettu asiakasystävällisyyteen ja siihen, miten kansallismaisemat koetaan ja miten kansallispuistoissa liikutaan. Kansallispuistot järvineen, metsineen ja luontopolkuineen tarjoavat henkireiän niin suomalaisille kuin ulkomaisille matkailijoille.
Vuoden Suomi-kuvan nostaja -tunnustuksen sai Slush
Yleisön ja raadin perusteluja: Tämä kunniakirja annetaan tunnustuksena panoksesta myönteisen Suomi-kuvan viemisestä maailmalle. Slush on luonut startup-yrityksiä, myös matkailualalle, ja tuonut Suomeen investointeja sekä rahoitusta. Vuoden 2016 räväkkä englanninkielinen mainosjuliste herätti kansainvälisessä mediassa paljon myönteistä huomiota Suomea kohtaan mielenkiintoisena ja omaperäisenä maana.
Vuoden vastuullinen toimija -tunnustuksen sai Finnair
Yleisön ja raadin perusteluja: Tämä kunniakirja annetaan tunnustuksena Finnairin pitkäjänteisestä ja monipuolisesta työstä kestävän kehityksen parissa. Finnairin toiminta kestävän kehityksen puolesta on kansainvälistä huippua omalla alallaan. Finnair on mukana aktiivisena toimijana useissa paikallisissa ja kansainvälisissä yhteisöissä ja hankkeissa, joilla tähdätään entistä kestävämpään ilmailualan kehitykseen.
Vuoden matkailuyritys -tunnustuksen sai Visit Rovaniemi
Yleisön ja raadin perusteluja: Tämä kunniakirja annetaan tunnustuksena Visit Rovaniemen taidosta toimia alan yrityksiä yhteen kokoavana toimijana ollen hieno esimerkki onnistuneesta alueellisesta yhteistyöstä, jonka onnistuminen ei ole itsestäänselvyys. Visit Rovaniemi tekee erinomaista kansainvälistymistyötä niin Euroopassa, Aasiassa kuin muualla maailmalla ja näkyy koukuttavalla tavalla niin sosiaalisen median kuin muiden markkinointikanavien kautta.
Kunniakirja – Yleisön suosikki vuonna 2017
Suomen kansa äänesti Finnish Travel Galan 2017 yleisön suosikiksi ehdolla olleesta kahdeksastatoista palkintoehdokkaasta Äitiyspakkauksen kansainvälisen näkyvyyden.
Ääniä annettiin yhteensä noin 6 500 ja Äitiyspakkaus sai yli 20 prosenttia äänistä.
Lisäksi raati antoi vielä kaksi erikoistunnustusta:
Finnish Travel Galan Erikoismaininta palkintokategoriasta Vuoden Suomi-kuvan nostaja
VR:n Kiss-some-näkyvyydelle
Raadin perusteluja: Tämä erikoismaininta annetaan tunnustuksena VR:n Youtube-tempauksesta rock-yhtye KISSin konsertin aikana huhtikuussa 2017. Tempaus toi Suomelle myönteistä kansainvälistä näkyvyyttä ja tavoitti pienessä ajassa yli puoli miljoonaa katsojaa.
Finnish Travel Galan Erikoispalkinto Olympia Kaukomatkatoimistolle
Raadin perusteluja: Tämä erikoispalkinto annetaan tunnustuksena perheyrityksen ansiokkaasta historiasta suomalaisen kaukomatkailun uranuurtajana. Olympia Kaukomatkatoimisto on vuosikymmenten ajan antanut merkittävän panostuksensa myös alan toimialajärjestön – Suomen matkatoimistoalan liitto SMALin – toimintaan. Olympia Kaukomatkatoimiston julkaisema kaukomatkailun historiikki on kulttuuriteko, joka tuo myönteistä näkyvyyttä koko toimialalle.