Koko vuosi 2017 kasvoi yli miljoonalla lähes 12 miljoonaan matkustajaan
Finnairin kokonaiskapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä (ASK) mitattuna kasvoi joulukuussa 15,1 prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajanjaksosta. Liikenne myydyillä henkilökilometreillä (RPK) mitattuna kasvoi 17,4 prosenttia. Matkustajien määrä kasvoi 13 prosenttia vertailukaudesta 951 400 matkustajaan, mikä on joulukuun matkustajaennätys Finnairissa. Matkustajakäyttöaste nousi 1,6 prosenttiyksikköä 80,4 prosenttiin.
Finnairin suurimman liikennealueen Aasian kapasiteetti kasvoi joulukuussa 20,8 prosenttia. Aasian reittiverkosto oli muuten sama kuin vertailukaudella, mutta joulukuussa lennettiin myös uuteen kausikohteeseen Goalle. Lisäksi vuoroja Bangkokiin, Singaporeen, Hongkongiin, Delhiin ja Tokioon lisättiin edellisvuodesta. Liikenne kasvoi 23,6 prosenttia, ja matkustajakäyttöaste nousi 1,9 prosenttiyksikköä 83,2 prosenttiin.
Amerikan-liikenteen kapasiteetti kasvoi 15,9 prosenttia. Joulukuussa avattiin uusi kausireitti Havanaan, ja jatkettiin New Yorkin ja Miamin sekä marraskuussa avatun uuden kausikohteen Puerto Vallartan lentoja. Liikenne myydyillä henkilökilometreillä mitattuna kasvoi 15,6 prosenttia, ja matkustajakäyttöaste laski 0,2 prosenttiyksikköä 78,2 prosenttiin.
Euroopan-liikenteen kapasiteetti kasvoi 7,2 prosenttia etenkin Tukholman, Kööpenhaminan, Berliinin ja Moskovan lisäkapasiteetin myötä. Liikenne myydyillä henkilökilometreillä mitattuna kasvoi 9,7 prosenttia, ja matkustajakäyttöaste nousi 1,8 prosenttiyksikköä 78,5 prosenttiin. Kotimaanliikenteen kapasiteetti kasvoi vertailukaudesta 14,1 prosenttia ja liikenne kasvoi 10,2 prosenttia. Matkustajakäyttöaste laski 2,5 prosenttiyksikköä 69,8 prosenttiin.
Reittiliikenteen tarjotut rahtitonnikilometrit kasvoivat 22,4 prosenttia, ja vastaavat myydyt tonnikilometrit kasvoivat 43,6 prosenttia kaikkien liikenne-alueiden hyvän kehityksen seurauksena. Erityisesti Kiinan rahtimarkkina kasvoi voimakkaasti joulukuussa. Finnairin kokonaisrahtikapasiteettiin sisältyi lisäksi viikoittain kolme DHL:n operoimaa rahtilentoa Helsingin ja Brysselin välillä. Finnairin sopimus rahtitilan vuokraamiseksi Japan Airlinesin päivittäiseltä Tokio?Helsinki?Tokio-lennolta päättyi lokakuun lopussa, mikä näkyi rahtilentovolyymeissa. Finnairin uusi rahtiterminaali COOL otettiin vaiheittain käyttöön vuoden 2017 viimeisellä neljänneksellä, ja se palvelee kaikkia rahtitoimintoja vuoden 2018 alkaen.
Joulukuussa Finnairin lennoista vain 64,0 prosenttia (72,7) saapui aikataulussa. Tässä yhtiöllä on parantamista.
”Matkustuskysynnän ja kapasiteetin kasvu jatkuivat edelleen joulukuussa. Poikkeuksellisen vaikeat talvi- ja tuuliolosuhteet ja niiden kerrannaisvaikutukset sekä Ilmailualan Unionin ylityökielto haittasivat etenkin kotimaan ja Euroopan liikennettä. Vaikeat olosuhteet näkyivät etenkin lentojen täsmällisyydessä ja säännöllisyydessä”, sanoo Finnairin talousjohtaja Pekka Vähähyyppä.
Viimeinen vuosineljännes kokonaisuutena oli liikennesuoritteiden valossa hyvä. Kapasiteettimme kasvoi tällä jaksolla 17,2 % ja liikenne kasvoi 20,2 % edellisvuodesta. Kuljetimme lokajoulukuussa lähes kolme miljoonaa matkustajaa ja koko vuonna lähes 12 miljoonaa matkustajaa, Vähähyyppä jatkaa.
Alustavien tietojen mukaan Finnairin yksikkötuotto eli liikevaihto jaettuna tarjotuilla henkilökilometreillä (RASK) laski loka-joulukuussa 3,4 prosenttia vuotta aiemmasta ja oli 6,72 eurosenttiä. Koko vuoden yksikkötuotto nousi alustavien tietojen mukaan 1,8 prosenttia ja oli 6,96 eurosenttiä.
Finnairin osake on ollut koko Helsingin pörssin vuoden ykkönen. Osakkeen arvo on noussut vuoden aikana tähtitieteelliset yli 200 prosenttia.(EH)