”Konkurssit kertovat lentoyhtiöiden hauraudesta”
EU-maiden matkatoimistoliitto ECTAA vaatii EU:n komissiota rakentamaan uuden järjestelmän suojelemaan unionin jäsenmaiden matkustajia toimintansa lopettavien lentoyhtiöiden maksukyvyttömyydeltä. Usea lentoyhtiö lopetti toimintansa vuonna 2017.
Merkittävät eurooppalaiset lentoyhtiöt Air Berlin, Monarch Airlines ja NIKI hakeutuivat kaikki konkurssiin viimeisen puolen vuoden aikana. Suuri määrä yhtiöiden asiakkaita jäi jumiin ulkomaille ilman mitään tilaisuutta saada hyvitystä käyttämättömien lentolippujen hinnasta.
Lentoyhtiöiden konkursseilla on ollut vaikutus suureen määrään matkustajia:
-Monarch Airlines: Yli 110 000 Monarchin matkustajaa jäi eri kohteisiin loukkuun lokakuussa 2017 yhtiön yllättäen ilmoitettua lentotoiminnan päättymisestä. Lisäksi noin 750 000 muuta asiakasta oli ostanut lentoliput, joita he eivät koskaan päässeet käyttämään.
– Air Berlin: Ainakin 180 000 matkustajan lennot peruttiin elokuussa 2017, eikä heille ole palautettu rahoja peruuntuneista lennoista.
– NIKI: Yhteensä 410 000 varausta (210 000 matkatoimistoista, 200 000 suoraan yhtiöltä) peruttiin yhtiön sulkiessa ovensa joulukuussa 2017.
Näiden kolmen lentoyhtiön konkurssit vaikuttivat yhteensä yli miljoonaan varattuun lentomatkaan.
Euroopan komission vuosina 2011 ja 2013 julkaistuissa raporteissa todetaan, että vaikka lentoyhtiöiden yhtäkkiset konkurssit vaikuttavat suhteellisen harvaan matkustajaan, ovat konkurssin seuraukset näille matkustajille silti sangen vakavat. Komissio totesi kaikesta huolimatta, ettei uutta lakia tarvitsisi ongelman välttämiseksi säätää. EU:n ylivarausasetus 261/2004 tarjoaa komission mielestä jo sopivan laillisen turvan matkustajille lentoyhtiön konkurssin sattuessa. Komissio myös suositteli raporteissaan, että unionin jäsenmaat tehostaisivat EU-asetuksen 1008/2008 mukaisesti eurooppalaisten lentoyhtiöiden valvontaa suunnitellakseen ja luodakseen ehkäiseviä toimia matkustajien oikeuksien turvaamiseksi ennen kuin lentoyhtiö hakeutuu konkurssiin.
Yllä kuvatut kolme konkurssia eivät tue tätä komission riittävänä pitämää tulkintaa. Pelkän lentolipun ostaneet Monarch Airlines- ja NIKI-lentoyhtiöiden asiakkaiden ei ollut mahdollista hakea menetettyjä rahojaan lentolipuista asetuksen 261/2004 mukaisesti. Air Berlinin tapauksessa yhtiön lentotoiminta lopetettiin vaiheittain, mutta matkustajat eivät silti saaneet hakea alasajosta johtuneiden peruutusten nojalla maksujen palautusta.
Kaiken ylläolevan valossa ECTAA vaatiikin EU:n päättäjiä luomaan täsmällisempää lainsäädäntöä, jonka pohjalta kaikki lentoyhtiöt olisivat velvoitettuja sisällyttämään asiakkaan konkurssiturvan kulut lentolippujensa hintoihin. Turvamekanismin tulisi koskea kaikkia EU:ssa myytyjä lentolippuja, eurooppalaisille yhtiöille pakollisena ja mahdollisimman kattavasti EU:n ulkopuolisille yhtiöille.
ECTAA:n puheenjohtaja Merike Hallik toteaa: ”Viimeaikaiset konkurssit kertovat lentoyhtiöiden hauraudesta. Yksi konkurssiin hakeutuneista yhtiöistä oli Euroopan 10. suurin. Nyt kun Euroopan ilmailualan odotetaan lähivuosina vakautuvan, lentoyhtiöiden on korkea aika tarjota takuita omaa taloudellista maksukyvyttömyyttään tai konkurssiaan vastaan, kuten matkatoimistot ja matkanjärjestäjät jo tekevät.”