”Pelkästään Helsinki-Vantaan vaihtomatkustajat ovat iso potentiaali”
Uusi www.stopover.fi -sivusto aukesi matkailijoille 18.1.2018 eli äskeisten Matkamessujen ammattilaispäivänä. Hankkeen takana on Airtouch Oy, joka on valmistellut liiketoimintakonseptia kolmen viimeisen vuoden ajan.
Airtouch Oy:n hallituksen puheenjohtaja Pekka Mäkinen viittaa Skift Report 2017-julkaisuun: ”Kansainvälisten tutkimusten mukaan 85 % matkailijoista päättää matkan lopullisen sisällön ja ohjelman vasta kohteessa. Digitaalisesti ostettavan sisällön merkitys korostuu tuntuvasti.”
Pekka Mäkinen uskoo, että StopOver-konseptin aika on juuri nyt. ”Keskitymme englanninkieliseen palveluun ja laadukkaisiin tuotteisiin, emmekä rajaa ostajakuntaa kansallisuuden tai demografian perusteella.” Stopover -sivuston asiakas voi olla lähtevä, saapuva tai vaihtomatkustaja, myös kotimaasta. ”Myymme ja markkinoimme kaikkia tuotteita, jotka ovat saavutettavissa Helsinki Gateway -ajatuksella. Soveltuvilta osin stopover.fi:ssä lentoaseman omat palvelut ja informaatio tuodaan rajapintojen avulla tarjolle. Tulevia StopOver -konseptin kehityspiirteitä ovat esimerkiksi eri kieliversiot, joita lisätään kun niille ilmenee selkeä tarve. Uskomme, että esimerkiksi Helsingin kaupungin, Visit Finlandin ja Finnairin tekemä hyvä perusmarkkinointi tukee uuden jakelukanavan kysyntää ja tuo mitattavia tuloksia”, sanoo Airtouch Oy:n hallituksen puheenjohtaja.
Stopover.fi -konseptin keskeinen elementti on jo Suomen matkailuelinkeinon käytössä oleva Bókun -inventaarijärjestelmä. Näillä välineillä tuotteet saadaan helposti ja digitaalisesti ostettaviksi ja myös yritysten välinen ristiin myynti on helppoa. ”Asiakas voi itse valita mieleistään sisältöä. www.stopover.fi on hyvä uusi jakelukanava digitaalisesti valmiille tuotteille”, lupaa Pekka Mäkinen. ”Koko stopover-matkailulle pelkästään Helsinki-Vantaan n. 6 miljoonaa vaihtomatkustajaa ovat iso asiakaspotentiaali.” (EH)