FCM Travel Solutions selvitti lentoasemien suosituimmuutta
FCM Travel Solutions -liikematkatoimiston marras-joulukuussa 2017 tekemässä selvityksessä 544 suomalaista liikematkustajaa ja travel manageria arvioivat Helsinki-Vantaan maailman parhaaksi lentoasemaksi. Liikematkustajista 67 % oli matkustanut lentäen työmatkalle vähintään kymmenen kertaa vuoden aikana.
Liikematkustajille tärkeintä ovat hyvät yhteydet ja kuljetukset sekä helppo ja nopea lähtöselvitys. Eniten lentoasemilla ärsyttävät jonotus ja odottaminen, epäterveellinen ruoka sekä istuinpaikkojen puute odotustiloissa.
Suomalaiset liikematkustajat valitsivat Helsinki-Vantaan ylivoimaisesti parhaaksi lentoasemaksi niin Pohjoismaissa, Euroopassa kuin maailmanlaajuisesti. ”Liikematkustajat arvostavat Helsinki-Vantaan selkeyttä ja toimivuutta, erinomaisia palveluita, turvallisuutta ja nopeutta. Kenttä saa eritysmaininnat puhtaudesta ja rauhallisuudesta. Helsinki-Vantaa tarjoaa myös erinomaiset yhteydet sekä Euroopan että Aasian kohteisiin”, sanoo FCM Travel Solutionsin Suomen maajohtaja Anne-Marjut Väänänen.
Kotimaan lentoasemista toiseksi sijoittui Oulu, jota pidetään nopeana ja selkeänä. Pohjoismaiden toiseksi parhaaksi lentoasemaksi nousi Kööpenhaminan Kastrup, joka tarjoaa hyvien yhteyksien lisäksi riittävästi tilaa istua ja tehdä ostoksia. Euroopassa Helsingin jälkeen sijoittuvat Amsterdamin Schipholin, Münchenin sekä Frankfurtin lentoasemat. Maailmanlaajuisesti parhaiden listalle nousivat myös New Yorkin JFK, Lontoon Heathrow sekä Singaporen Changi.
Liikematkustajista yli kuudelle kymmenestä hyvät yhteydet, kuljetukset ja etäisyys kohteesta ovat tärkeimpiä. Yli viidelle kymmenestä tärkeimpiä ovat helppo ja nopea lähtöselvitys ja turvatarkastus sekä lentoaseman tilat ja palvelut. Kaupat ja ostosmahdollisuudet ovat tärkeitä vain kolmannekselle.
”Liikematkustajia ärsyttävät lentoasemilla eniten odotusajat ja jonotus, istuinpaikkojen puute, pitkät matkat porteille, bussikuljetukset koneeseen sekä puutteelliset merkinnät. Tämän päivän liikematkustaja haluaa myös palvelujen elävän ajan vaatimusten mukaan. Kyselyssä nousee esimerkiksi terveellisen ja vähäkalorisen ruoan heikko saatavuus. Matkustajat kaipaavat myös rentoutumisalueita sekä rauhallisia työtiloja, jotka tekisivät matkustamisesta mukavampaa”, jatkaa Väänänen.