Yhtiön nopea kasvu jatkui tammi-maaliskuussa 2018
Finnair-konsernin liikevaihto kasvoi vuoden 2018 ensimmäisellä neljänneksellä (Q1 = 1.1.-31.3.2018) varsin rivakat 14,6 prosenttia vertailukaudesta ja oli 635,3 miljoonaa euroa (vuoden takainen 554,4)*. Tarjotut henkilökilometrit (ASK) kasvoivat 18,9 prosenttia. Myös matkustajakäyttöaste nousi 1,5 prosenttiyksikköä 82,9 prosenttiin. Kvartaalin vertailukelpoinen liiketulos oli 3,9 miljoonaa euroa (-9,0). Liiketulos oli 6,0 miljoonaa euroa (-10,0).
Yleisesti kansainvälisen lentoliikenteen odotetaan kasvavan voimakkaasti vuonna 2018. Finnair odottaa kilpailun lisääntyvän erityisesti Euroopan ja Aasian välisillä reiteillä sekä Euroopan ja Pohjois-Amerikan välisillä reiteillä, kun nykyiset ja uudet toimijat lisäävät kapasiteettiaan.
Finnair suunnittelee kasvattavansa omaa kapasiteettiaan yli 15 prosentilla vuonna 2018, suurimman osan tästä kasvusta osuessa vuoden ensimmäiselle puoliskolle. Matkustajamäärän odotetaan kasvavan jokseenkin saman verran kuin kapasiteetin, kun taas liikevaihdon odotetaan kasvavan hieman kapasiteetin kasvua hitaammin.
Toimitusjohtaja Pekka Vauramo sanoo Q1-osavuosituloksesta: ”Olen ilahtunut siitä, että saavutimme voitollisen vertailukelpoisen liiketuloksen ensimmäistä kertaa kymmeneen vuoteen kausiluonteisesti heikoimmalla ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Samalla kuljetimme ennätykselliset kolme miljoonaa matkustajaa ja kasvatimme kapasiteettia lähes viidenneksellä. Matkustajamäärämme kehittyi erinomaisesti kaikilla liikennealueilla ja matkustajakäyttöasteemme parani. Etenkin kansainvälinen vapaa-ajanmatkustuskysyntä, Pohjoismaihin suuntautuva transfer -liikenne ja kotimainen kysyntä kasvoivat. Myös lisämyynti, rahti ja matkapalvelut kehittyivät hyvin, mutta näen, että meillä on vielä paljon kasvupotentiaalia näillä alueilla.”
Vauramon mukaan kireä kilpailu alalla jatkuu samalla, kun uudet toimijat ja noussut polttoaineen hinta haastavat alan toimintadynamiikkaa. Katsauskaudella hankalat sääolot aiheuttivat lentojen viivästyksiä ja peruutuksia, mikä näkyi Finnairin asiakastyytyväisyydessä. ”Kehitämme toimintaamme yhä aktiivisemmin yhdessä Helsinki-Vantaan kenttää operoivan Finavian kanssa, jotta voimme palvella asiakkaitamme jatkossa entistä paremmin poikkeussäiden aikaan. Olemme tuoneet asiakaspalveluumme uusia elementtejä ja täydentäneet tuotevalikoimaamme parantaaksemme asiakkaidemme matkustuskokemusta. Matkustajiemme ja henkilöstömme hyvinvointi ja turvallisuus ovat meille ensiarvoisen tärkeitä, kun tähtäämme alan parhaaseen palveluun, laatuun ja asiakas- ja henkilöstökokemukseen.”
”Päätimme aikaistaa kahden A350-koneen toimituksia vuosille 2019 ja 2020. Näiden aikaistusten ja vuosina 2015-2017 toteuttamamme kaukoliikenteen laivastouudistuksen ansiosta meillä on hyvät mahdollisuudet osallistua Aasian ja Euroopan välisen lentoliikenteen odotettuun markkinakasvuun. Panostamme kasvun ohella edelleen myös asiakaskokemukseen, henkilöstökokemukseen ja uusiutumiseen parantaaksemme kilpailukykyämme ja kannattavuuttamme.”
Finnairin hyvään tulokseen pörssi reagoi kuitenkin välittömällä ja reippaalla Finnairin osakekurssin pudotuksella. Nähtäväksi jää, miten markkinat ja osakkeenomistajat toimivat eli seuraako pudotusta korjausliike ylöspäin vai jatkuuko osakkeen alamäki pörssissä lähiaikoina. (EH)