Lentomatkustajat toivovat myös kohtuuhintaista, kotimaista tarjontaa
Finavia kertoo, että se yhteensä 21 lentoasemaa eri puolilla Suomea operoivana on aloittanut julkisen kilpailutuksen. Siina se etsii uusia kaupallisia toimijoita Suomen suurimmalle kansainväliselle lentoasemalle Helsinki-Vantaalle. Tarjouskilpailu noudattaa EU-hankintadirektiiviä ja kattaa yhteensä 13 uutta vähittäiskaupan ja ravintolatoiminnan liiketilaa.
Julkinen kilpailutus kattaa 13 liiketilaa, joiden yhteenlaskettu pinta-ala on 1 081 neliömetriä. Liiketiloista 12 on uusia, ja ne sijaitsevat Helsinki-Vantaan uudessa kaukolentojen eli non-Schengen-liikennettä palvelevassa T2-terminaalin osassa. Yksi liiketiloista sijaitsee nykyisessä Euroopan- ja kotimaanlentojen terminaalissa eli Schengen-alueella. Liiketilojen kilpailutus järjestetään kolmessa kategoriassa: 5 luksustuotteiden vähittäiskaupan liiketilaa, yhteensä 507 m², 4 laatutuotteiden vähittäiskaupan liiketilaa, yhteensä 243 m ja 4 ravintolatoiminnan liiketilaa, yhteensä 331 m². Luksus- ja laatutuotteisiin luetaan kuuluvaksi esimerkiksi korut, kellot, aurinkolasit, nahkatuotteet ja muotivaatteet. Laatutuotteiden kauppojen on tarkoitus avata ovensa kesän-syksyn 2019 ja kevään 2020 aikana ja luksustuotteiden keväällä 2020 ja keväällä 2021 myymälän sijainnin mukaan. Ravintolatoiminnalle varattuihin liiketiloihin kilpailutuksessa haetaan smoothie-baaria, hienostunutta teehuonetta, samppanjabaaria ja kahvilaa. Yksiköt aukeavat syksyllä 2019, keväällä 2020 ja kesällä 2021.
”Helsinki-Vantaan lentoaseman kaikkien kaupallisten palveluiden perustana on korkea laatu, monipuolinen valikoima ja huipputason yksilöllinen asiakaspalvelu. Kansainvälisenä lentoasemana kiinnitämme paljon huomiota eri kansallisuuksia edustavien matkustajien tarpeisiin ja mieltymyksiin. Tämä pätee erityisesti kaukolentojen eli non-Schengen-terminaalin laajennukseen ja sen nopeasti kasvavaan aasialaiseen ja eurooppalaiseen matkustajakuntaan. Lisäksi haluamme tilojen ilmentävän paikallisuutta, mikä näkyy selvästi tulevassa tarjonnassa sekä visuaalisissa, digitaalisissa ja konseptiratkaisuissa”, kertoo Stenholm.
Kilpailutus on suurin Helsinki-Vantaan non-Schengen-terminaalin rakenteilla olevien liiketilojen kilpailutus. Kilpailutusilmoitus julkaistiin 18.6.2018 Suomen julkisten hankintojen ilmoituskanava HILMAssa sekä EU:n virallisessa hankintailmoitusten verkko-osio TED:ssä (Tenders Electronic Daily).
Matkaviikon skribentin huomioon on tullut seuraavaa. Nykytilanteessa lentomatkustajat paljon valittavat Helsinki-Vantaan kohtuuttoman kovista, jopa kiskurihintaisiksi mainituista palveluista aivan tavallisten pienten ostosten tai tuotteiden kuten kahvikupposen, vesipullon, olutlasin, viinilasillisen tai jonkin pienen suupalan osalta. Monopolistinen tai oligopolinen hinnoittelu on roimasti kaupungin hintoja kovempi, jopa moninkertainen; kilpailu ei näytä toimivan alkuunsakaan. Nyt uusien toimipaikkojen kilpailutuksen toivoisi saavan tähän muutosta – samppanjabaarien ja hienostuneiden teehuoneiden rinnalle toivoisi myös kotimaiselle, satunnaiselle matkailijalle kohtuuhintaisempaa purtavaa ja juotavaa lentoa odotellessa! Samaten toivoisi, että ihan tavanomaisessa kioski-, myymälä- tai kahvilatoiminnassa mahdollistettaisiin kotimaisille yrittäjille hieman näköalapaikkaa myös maan päälentoasemalla, vaikka EU:n hankidirektiivi onkin kilpailutuksen ohjenuorana! (EH)