Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Muutoksia Helsinki-Vantaalla: lentoaseman taksiliikenne neljälle kaistalle

Posted on 29.6.201827.12.2018 by Eero Havia

Ravintolat Ajisen Ramen, Jamie’s Deli ja Moomin Cafe tulossa

Helsinki-Vantaan lentoasemalla maan vilkkaimmat kaksi taksiasemaa kokevat uudelleenjärjestelyjä, kun sunnuntaina heinäkuun 1. päivänä taksilaki muuttuu. Molempien matkustajaterminaalien (T1 ja T2) edessä on jatkossa neljä taksikaistaa. Niistä kolme on varattu lentoasemayhtiö Finavian kilpailuttamille kolmelle sopimustaksiyhtiölle ja neljänneltä kaistalta asiakkaita ottavat kaikki muut taksitoimijat. Asiakas voi valita kyytinsä mm. ajoneuvon koon ja yhtiöittäin vaihtelevan hinnoittelun mukaisesti. Vaatii taksimatkustajilta hieman totuttelua ja malttia aikaisempaan käytäntöön nähden.

Helsinki-Vantaan terminaalilaajennuksen uusiin osiin ensi vuoden alkupuolella ravintolapalveluiden tarjoajiksi ovat Finavian toteuttamassa kilpailutuksessa valikoituneet mm. japanilainen yli 800 ravintolan ramen -trendiruokaketju Ajisen Ramen sekä brittiläisen TV-kokki Jamie Oliverin Jamie’s Deli. Asiasta kertoo Finavian tiedotuslehti ”Meidän kenttä”.

Myös suomalainen Muumi-satuhahmo saa nimikkokahvilansa maan päälentoaseman näyteikkunapaikalle, kun Moomin Coffee –kahvila aloittaa tarjoamaan muumihenkistä, mutkatonta palveluaan ainakin monien lapsiperheiden riemuksi. Toivottavasti uusien toimijoiden hintataso pysyy niin lapsiperheiden kuin muiden satunnaisten matkailijoiden kukkaron ulottuvilla.

Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan johto ei halunnut ottaa kantaa sen enempää lentoaseman hinta- kuin kilpailutuskysymyksiin, kun Matkaviikko sitä järjestöltä kysyi. MaRa on matkailu-, majoitus-, ravintola- ja vapaa-ajanpalvelualan sekä niihin liittyvän hyvinvointipalvelualan yrittäjien ja työnantajien edunvalvoja ja työmarkkinajärjestö.

MaRasta todettiin lentoaseman toimijat yksittäisiksi yrityksiksi, joiden toimintaan järjestö ei halua tai voi ottaa kantaa. Lienee ymmärrettävää siinä valossa, että MaRan fokus on edistää alan yritysten toimintaedellytyksiä elinkeinopolitiikassa ja työmarkkina-asioissa, makronäkökulmasta.

Kuitenkin laaja taustatuki ja alan äänenkannattajat yhä useampien kotimaisten, kohtuuhintaisten suomalaisten elämysten ja palveluiden tuottamiseksi myös Helsinki-Vantaan lentoasemalla kansainvälisten toimijoiden rinnalla olisi suotavaa. Kotimaisuus kertoisi maamme matkailuun nivoutuvien palvelujemme innovatiivisuudesta, elinvoimaisuudesta ja kilpailukyvystä. Lentoaseman 20 miljoonaan matkustajaan mahtuu monenlaista kulkijaa rutinoituneista liikematkustajista aitoja elämyksiä hakeviin ’satunnaisiin matkailijoihin’ ja lapsiperheisiin. Toki myös uudet kansainväliset toimijat kuten Ajisen Ramen ja Jamie’s Deli tulevat varmuudella löytämään oman asiakaskuntansa lentoaseman toivottavasti kasvavasta ja ehtymättömästä asiakasvirrasta. (EH)

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat artikkelit

  • LYGG:n emoyhtiö FlyMaas Oy hakeutui konkurssiin 10.5.2025
  • Ehdokkaiden asettaminen 2025 Finnish Travel Galan palkintokategorioihin on alkanut 10.5.2025
  • Saariston Rengastie avautuu – kausi pidempi kuin koskaan 9.5.2025
  • Helsinkiin odotetaan vilkasta matkailukesää 8.5.2025
  • Tampere-Pirkkalan lentoasemalla suuronnettomuusharjoitus 7.5.2025 7.5.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus