Finnairin, Mirumin ja Dagmarin yhteistyössä tekemä jouluhaastekampanja ylsi kiinalaisen sosiaalisen median palvelu WeChatin kymmenen parhaan globaalin kampanjan listalla sijalle kolme.
Saavutuksen merkittävyyttä lisää se, että muut listalle päässeet mainostajat ovat käyttäneet huomattavasti isompia panostuksia kampanjoissaan. Listalta löytyy tyypillisesti maailman isoimpia brändejä luksustuotteista automerkkeihin. Yli miljardin käyttäjän WeChat arvioi menestystä kampanjaan sitoutumisen eli tykkäysten, kommenttien ja jakojen määrällä.
Finnairin kampanjassa kysyttiin, mitä ihmiset voisivat antaa pois tarjotakseen jollekin hyvän mielen. Tutkitusti antaminen tekee ihmisen onnelliseksi, ja siksi Finnair halusi saada ihmiset miettimään, mikä joulussa oikeasti on tärkeää.
Haasteen taustalla oli tavoite saada ihmiset ajattelemaan immateriaalisia asioita ja mahdollisesti hyväntekeväisyyttä. Finnair ei kuitenkaan halunnut toteuttaa haastetta suoraan minkään hyväntekeväisyysjärjestön kanssa, vaan kyseessä on hyvin matalan osallistumiskynnyksen kampanja, jossa riittää jo pelkkä ajatus ja sen jakaminen. Kampanja on ollut varsin menestyksekäs myös länsimaisissa kanavissa ja on kerännyt esimerkiksi Finnairin omalle kampanjasivulle noin 20 000 tarinaa.
”On upeaa päästä tälle listalle globaalien jättien joukkoon. Mieltä lämmittää erityisesti se, että haasteemme on selvästi puhutellut ihmisiä, jolloin se on levinnyt viraalisti yhtä isoksi kuin näiden mammuttibrändien kampanjat. On myös hienoa, että lähes kaikki tarinat liittyvät lähimmäisten auttamiseen tai muihin immateriaalisiin asioihin, joten olemme onnistuneet herättämään juuri oikeanlaisia ajatuksia. Tämä sopii myös hyvin meidän arvoihimme”, toteaa Finnairin Senior Brand and Marketing Manager Hanna Seppä.
Finnairin jouluhaasteen kampanja on toteutettu Finnairin ja Mirum Helsingin yhteistyönä. Mediatoimistona toimi Dagmar.