Rautateiden kotimaan kaukoliikenteen kasvu jatkui 2018 – matkustajia oli 5 prosenttia edellisvuotta enemmän.
Eniten kasvua nähtiin Helsingin ja Kuopion välillä (14%) sekä Helsingin ja Joensuun välillä (10%). Helsingin ja Lappeenrannan sekä Helsingin ja Turun väliset reitit kasvoivat 9%. Tammikuussa paluu arkeen on edullista kampanjahintaisilla kauko- ja lähiliikenteen 10 kerran sarjalipuilla, -25 %.
Junamatkustuksen suosio kasvaa edelleen. Vuonna 2018 kotimaan kaukoliikenteessä ylitettiin 13 miljoonan matkan raja. Kasvu on VR:n mukaan jatkunut vahvana jo vuodesta 2016 alkaen. Myös Helsingin ja Pietarin välillä liikennöivän Allegron suosio pysyy ja viime vuonna junaa käytti lähes puoli miljoonaa matkustajaa.
”Kotimaan kaukoliikenteen jatkuva kasvu on määrätietoisen työn tulosta. Olemme panostaneet asiakaskokemuksen kehittämiseen ja kilpailukykyiseen hinnoitteluun, investoineet uuteen kalustoon sekä uudistaneet vaunukonsepteja, joista ensimmäisenä kaikki ravintolavaunut. Matkamäärien kasvu mahdollistaa tarjonnan lisäämisen. Viime vuonna toimme tarjolle yhteensä 128 uutta kaukoliikenteen vuoroa”, sanoo matkustajaliikenteen johtaja Maisa Romanainen.
Junamatkustuksen arvioidaan kasvavan edelleen sekä työ- että vapaa-ajan matkustuksen osalta. Kasvavat matkustajamäärät edellyttävät jatkuvaa asiakaskokemuksen kehittämistä. Vuonna 2019 VR tuo liikenteeseen 20 uutta kaksikerroksista, 200 km/h-nopeudella kulkevaa päivävaunua, joiden myötä saadaan 2200 asiakaspaikkaa lisää. Myös työmatkustajille suunnattu Ekstra-luokka ja hyttipaikat uudistuvat. Alkaneena vuonna uusitaan vaiheittain myös kaikki myyntikanavat palveluineen.
”Palvelukokemuksen kehittämisen lisäksi junamatkustuksen tulevaisuuden kasvu edellyttää investointeja raiteisiin. Koko Suomen junaliikenteeseen merkittävästi vaikuttavien pääradan ja Helsingin alueen ratakapasiteetit ovat jo nyt äärirajoilla, joten ruuhkaisille rataosille ei ole mahdollista lisätä merkittävästi tarjontaa. Liikenteen sujuvuutta haastaa myös radan kunto. Vuonna 2018 kaukoliikenteen täsmällisyys oli vain 78,9 %. Tähän vaikuttivat erityisesti lukuisat rataverkon vikatilanteet ja ratatyöt”, Maisa Romanainen toteaa.