Maamme vuotuinen matkailun ja matkakaupan katselmus Matkamessut pidetään totutusti tammikuun kolmantena viikonloppuna, tänä vuonna 17.-20. tammikuuta. Varaslähdön otti jo kauppapaikka nimeltä Matka Workshop Day. Se toteutui keskiviikkona 16. tammikuuta Helsingin Messukeskuksessa suuren joukon ostajia ja myyjiä kohdatessa toisensa varsin konkreettisten kahdenvälisten kauppaneuvonpitojen äärellä.
Torstai 17. tammikuuta on Matkamessujen ammattilaispäivä, jossa ovat mukana myös liikematkakaupan ja yritysten matkahallinnon ammattilaiset. Liikematkaväen päivä alkaa monien osalta Suomen Liikematkayhdistys ry FBTA:n järjestämällä Hot Topic -seminaarilla, jossa käsitellään nyt todella päivänpolttavia aiheita. Europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen käy puheenvuorossaan läpi Britannian EU-eron Brexitin vaikutuksia talouteen, kauppaan ja liikkumiseen, siis mitä suurimmassa määrin myös vaikkapa Britannian ja Suomen välisen matkustuksen tuleviin näkymiin.
Toisena Hot Topic -teemana valtiovarainministeriön hankepäällikkö Arto Leinonen valottaa maamme hallituksen digitalisaatio-kärkihanketta, tulorekisteriä ja sen vaikutuksia yritysten matkahallintoon, matkakustannusten korvaamiseen kuten esimerkiksi päivärahoihin ja kilometrikorvauksiin.
Liikematkaväen päivä jatkuu torstain ammattilaispäivän BusinessTravel Forumissa, jossa mukana näytteilleasettajina ja osallistujina ovat nimenomaan liikematkustuksen eli travel managementin sekä kokousten eli meetings managementin parissa toimivat yritykset ja tahot.
Perjantaina, lauantaina ja sunnuntaina (18.-20. tammikuuta) Matka avautuu myös suurelle yleisölle vapaa-ajan matkailuteemoilla. Paikalla on 940 näytteilleasettajaa 86 eri maasta. Uutuusmaina mukana on nyt kolme varsin eksoottista maata: Angola, Iran sekä Turks & Caicos.
Messutapahtuman aihealueita ovat mm. ”We love Cruises”, ”TastyTravel” sekä ”Koti ulkomailla”. Matkamessujen yleisenä teemana tänä vuonna on vastuullisuus.
Matkamessujen aattona Suomen matkatoimistoalan liitto SMAL julkisti vuoden 2018 lentäen toteutettujen matkapakettien myynnin tunnuslukuja. Matkapaketeiksi luettavien matkojen määrä oli 876 000, jossa on jopa 11,8 %:n kasvu vuoden 2017 toteutumaan verrattaessa.
Matkapakettien suosituin suunta oli edelleen Espanja (253 669matkustajaa), joka Kanarian saarten ansiosta on ympärivuotinen kohdemaa. Kakkossijan piti edelleen Kreikka (232 626) jopa huimalla 20,0 %:n kasvulla vuoden 2017 toteutumaan verrattuna. Pääosin kesäkohteena suosittu Kreikka puhaltaa kokonaisvolyymissa jo aivan Espanjan niskaan. Kolmossijalle nousi nyt Turkki (66 644) ja neljänneksi kaukokohde Thaimaa (44 319). Seuraavilla sijoilla top ten -listalla olivat Italia, Kroatia, Portugali,Bulgaria, Kypros ja Arabiemiirikunnat.
Matkaviikko palaa Matkamessujen 2019 antiin messutapahtuman jälkeen!
Osuuskunta Suomen Messut muuten juhlii tänä vuonna pyöreitä, peräti 100 vuotta. Se näet perustettiin jo 19.10.1919!