Kolin kansallispuiston kupeeseen suunniteltu luontomatkailu- ja kulttuurikeskus Koli Cultura on julkaissut uudet tilaohjelmansa, laskelmansa ja arkkitehtuuripiirroksensa. Samalla käynnistyy hankkeen investori- ja operaattorihaku.
Suomalaisen perheyrityksen, matkailu- ja rakennusalalla toimivan Napa-Koli Oy:n koordinoiman hankkeen kokonaisbudjetti on 102,8 miljoonaa euroa, josta 68,5 miljoonaa euroa kohdistuu hotelli- ja palveluliiketoimintaan. Vuodepaikkoja keskukseen on suunniteltu 1252. Näistä 702 sijoittuu hotelleihin, 286 lomahuviloihin ja 264 leirintäalueelle. Napa-Koli Oy omistaa kokonaisuudessaan Koli Culturalle kaavoitetun, kansallispuistoon rajautuvan ja olemassa olevan matkailijavirran varrelle, Ylä-Kolintien varteen sijoittuvan 10 hehtaarin alueen Purnulammen rannalta.
Koli Cultura on jaettu viiteen pääkomponenttiin: hotelli- ja palveluliiketoimintaan, lomahuviloihin, viiden tähden leirintäalueeseen, pysäköintilaitokseen ja keskuksen omaan bio-energialaitokseen. Kokonaisuuteen sisältyy päähotellin ravintola-, kahvila-, auditorio- ja kokoustiloja, wellness-tiloja sekä sauna- ja elämysmaailma Purnulammen rantaan. Kokonaisalasta on maan päällä 26 140 k-m2 ja maan alla 9 880 k-m2.
”Kokonaisuudelle on vankat ympäristöllisesti ja liiketoiminnallisesti kestävään toimintaan nojaavat syynsä. Luontomatkailijat kaipaavat tutkimusten valossa lisää palveluita luontokohteiden äärelle. He etsivät enenevässä määrin hyvätasoista majoitusta sekä ruoka- ja hemmotteluelämyksiä. Kolilla majoitus- ja palvelutarjonta on ollut riittämätön jo vuosia. Tiivis rakentaminen on ympäristön kannalta hyvä: se mahdollistaa autottoman liikkumisen luontokohteessa ja jättää ympärilleen koskematonta luontoa. Kokonaisuus toteutetaan huolellisesti kansallispuistoa kunnioittaen ja sijoittaen rakentamisen puiston ulkopuolelle”, sanoo Napa-Koli Oy:n omistaja ja KoliCultura-hankkeen koordinaattori Ari Uusikangas.
Ympäristöystävällisyys ja luonnonmukaisten materiaalien käyttö ovat keskuksen perusteet arkkitehtuurista teknisiin ratkaisuihin. Arkkitehtuurista vastaavat kansainvälistä mainetta niittänyt JKMM Arkkitehdit ja vastikään valtionpalkinnon saaneiden Trevor Harrisin ja Hennu Kjisikin toimisto, Harris-Kjisik. Maisemasuunnittelun toteuttaa LOCI maisema-arkkitehdit ja liikennesuunnittelun Trafix Oy.
Kansainvälisestä näkökulmasta Koli Cultura sijoittuu osaksi Lakeland-aluetta, joka kiehtoo erityisesti aasialaisia, mutta myös eurooppalaisia matkustajia. ”Suomi profiloituu maailmalla uniikin luonnonympäristönsä ja luontoelämystensä ansiosta. Lakeland-brändi kiinnostaa kansainvälisiä kävijöitä jo tutun Lapin ohessa. Samalla lähimatkailu ja kotimaisten kävijöiden kiinnostus esimerkiksi päiväretkiin kansallispuistoissa ovat vahvassa kasvussa. Kolin kansallispuisto on luontokohteiden kärkijoukossa”, uskoo Napa-Koli Oy:n viestintäpäällikkö Tarja Anunti.
Keskuksensisältö vastaa Business Finlandin vuosi sitten toteuttamaan matkailun asiakassegmentointiin, jossa kohdistettiin huomio potentiaalisimmin kasvaviin kansainvälisiin matkailijaryhmiin.