Sunnuntain 10.3.2019 lento-onnettomuus Etiopiassa on heijastunut varsin laajalle, kuten Matkaviikko ennakoi 11.3.2019. Boeing 737-MAX 8 -koneen toinen fataali turma vain muutaman kuukauden sisällä sai Euroopan lentoturvallisuusjärjestö EASA:n toistaiseksi kieltämään konetyypin käytön Euroopan ilmatilassa. Tätä ennen jo useat läntisen Euroopan maat olivat antaneet vastaavan määräyksen omille lentoasemilleen.
B737 MAXin lentokielto mainitaan varotoimeksi eikä sen ajallista takarajaa ole voitu tässä vaiheessa määritellä. Konetyypin lentokielto on jo aiheuttanut ensimmäiset lentovuorojen peruutukset myös Helsinki-Vantaalla. Norwegian joutui 13.3. perumaan Tukholma-Helsinki ja Helsinki-Tukholma -vuorot.
Norwegianin lisäksi ainakin Turkish Airlines ja TUI ovat lentokiellon seurauksena vahvistaneet keskeyttävänsä lennot B737 MAX-koneilla toistaiseksi.
Suomen lentoasemilla po. konetyyppiä on siis käytetty mm. Norwegianin, flyDubain ja lomalentoja operoivan TUIfly:n väreissä, mutta tätä yhdysvaltalaisvalmisteista, Boeingin uusinta ilma-alustyyppiä on ainakin kymmenen Suomeen operoivan yhtiön laivastossa. Niille aiheutuu nyt lentotoiminnan uudelleen järjestelyjä ja niiden seurauksena myös mahdollisesti peruutuksia ja aikataulujen muutoksia.
Yhdysvaltojen ja Kanadan viranomaiset eivät ainakaan toistaiseksi ole nähneet Boeing 737 MAX -koneissa sellaisia järjestelmävikoja, jotka olisivat antaneet syyn kieltää Boeing737 MAX -koneiden lento.