Lufthansa modernisoi kaukoliikenteen laivastoaan. Tänään 14.3. konsernin hallintoelimet ovat antaneet valtuudet tilata 40 kaukolentokonetta Lufthansa-konsernin lentoyhtiöille. Tilaus tullaan jakamaan Airbusin ja Boeingin kesken siten, että Airbusilta tilataan 20 A350-900 -konetta (kuvassa) ja Boeingilta 20 Boeing 787-9-konetta.
Lufthansa-konsernissa uusilla koneilla korvataan vanhenevaa ja käytöstä poistuvaa kaukoliikenteen nelimoottorikalustoa, jopa A380-superjumbokoneita. Uudet koneet tilataan toimitettavaksi vuosien 2022-2027 välillä.
Hankintojen arvo listahinnoilla olisi USD 12 miljardia. Lufthansasta kerrotaan kuitenkin suuriin tilauksiin saadun merkittävät alennukset, mutta niistä ei tarkempia tietoja anneta julkisuuteen.
Lufthansan CEO Carsten Spohr perustelee hankintaa uusien koneiden kustannustehokkuudella sekä ympäristöystävällisyydellä. Merkittävästi nykykalustoa alhaisemmat CO²-päästöt olivat pääjohtajan mukaan yksi keskeinen syy hankinnoille.
Päätös siitä, mikä tai mitkä konserniyhtiöt ja missä järjestyksessä saavat käyttöönsä uusia koneita, tehdään myöhemmin.
Samassa yhteydessä Lufthansassa päätettiin luopua kuudesta yhtiön neljästätoista A380 -superjumbosta. Koneet palautuvat Airbusille ja vuosien 2022-23 jälkeen Lufthansa jatkaa kahdeksalla A380-koneella.