Lentoliikenteen kansainvälinen päästöjärjestelmä CORSIA (Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation) tuo ilmailun toimijoita ympäri maailman Helsinkiin tä nään 26.3.2019 alkavaan kaksipäiväiseen tapaamiseen. Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön ICAOn johdolla lentoyhtiöt, järjestöt ja viranomaiset pureutuvat uuden päästöjärjestelmän omaksumiseen ja kehittämiseen.
Helsingissä järjestettävä, erityisesti Euroopan ja Pohjois-Atlantin alueen valtioita kokoava tilaisuus on yksi viidestä, ICAOn (International Civil AviationOrganization) johdolla järjestetyistä, kaikki maanosat kattavista CORSIA-työpajoista. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom järjestää Helsingin tapahtuman ICAOn pyynnöstä 26.-27.3.2019.
”OlemmeSuomessa tiukasti sitoutuneet ilmailun päästötavoitteiden saavuttamiseen ja haluamme vahvasti tukea CORSIAn täytäntöönpanoa. ICAOn CORSIA-työpajan järjestäminen on meille erittäin mieluinen tehtävä ja toivomme työpajan tuotosten kannustavan globaalisti entistä kunnianhimoisempiin ilmailun ilmastotavoitteisiin”, sanoo Traficomin pääjohtaja Kirsi Karlamaa.
Helsingissä lentoyhtiöiden ja järjestöjen edustajat sekä viranomaiset perehtyvät ICAOn johdolla kansainvälisen lentoliikenteen päästöjärjestelmään eli CORSIAan. Työpajoissa keskitytään erityisesti päästöjen tarkkailuun, raportointiin ja todentamiseen.
CORSIA tavoittelee lentoliikenteen hiilineutraalia kasvua jo 2020
Ilmailu on ensimmäinen liikennemuoto, joka on saavuttanut yhteisen, globaalin päästöjärjestelmän hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. CORSIA -järjestelmä otettiin käyttöön vuoden 2019 alusta.
Lentoliikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi on tehty jo paljon työtä panostamalla ilma-alusteknologiaan, vaihtoehtoisiin kestäviin polttoaineisiin, energiatehokkaaseen lentotoimintaan sekä ilmatilan käyttöön. Lentoliikenteen voimakkaan kasvun vuoksi tarvitaan kuitenkin myös markkinaehtoinen päästöjärjestelmä.
CORSIAn tavoitteena on lentoliikenteen hiilineutraalikasvu vuodesta 2020 ja se toimii siten, että lentoyhtiöt hyvittävät kansainvälisen lentoliikenteen päästöjen kasvun ostamalla päästöyksiköitä hiilimarkkinoilta.
”ICAOn neuvosto hyväksyi maaliskuun alussa käytettävien päästöyksiköiden kriteerit. Pohjoismaat ovat vahvasti mukana asiantuntijaryhmässä, joka jatkaa työtä arvioimalla kriteerien pohjalta päästöyksiköitä tuottavia hankeohjelmia sekä tekemällä suosituksia käytettävistä päästöyksiköistä ICAOn neuvostolle”, kertoo johtava asiantuntija Katja Lohko-Soner.
CORSIAn päästöjen tarkkailuvelvoite alkoi vuoden alusta
Vuoden alusta alkoi lentoyhtiöiden päästöjen tarkkailuvelvoite CORSIAn puitteissa. Nyt kerättävän tiedon avulla lasketaan päästöjen taso, johon päästöjen kasvua verrataan. Vertailutasona tulee toimimaan vuosien 2019 ja 2020 päästöjen keskiarvo.
Päästöjen tarkkailua, raportointia ja todentamista koskevat ICAOn standardit ja suositellut menettelytavat tulivat voimaan 1.1.2019 ja EU:ssa ne toimeenpannaan päästökauppadirektiivin kautta. Komissio antoi maaliskuun alussa asetusluonnoksen CORSIAn MRV-säännöksistä (monitoring, reporting andverification system), joita käsitellään seuraavien kuukausien aikana EU-parlamentissa ja neuvostossa.