,
Vuonna 2018 Business Finlandin kansainvälisen mediatyön tuloksena julkaistiin yhteensä 4680 juttua eri maiden medioissa. Niiden potentiaalinen tavoittavuus yhteensä oli jopa 15,6 miljardia silmäparia. Medianäkyvyys on vaikuttavimpia tapoja edistää Suomen tunnettuutta matkailu- ja investointikohteena sekä kauppakumppanina.
Suomen näkyvyys kansainvälisessä mediassa oli hyvässä nousussa vuonna 2018. Business Finlandiin kuuluvat Finnfacts ja VisitFinland toivat vuonna 2018 Suomeen yhteensä 600 ulkomaista toimittajaa, joka on 130 toimittajaa enemmän kuin edellisvuonna.
”Business Finlandin Finnfacts ja Visit Finland ovat systemaattisesti rakentaneet Suomen tunnettuutta median kautta maailmalla jo vuosia. Visit Finland edistää tietoisuutta Suomesta matkailukohteena. Finnfacts keskittyy kasvattamaan suomalaisen osaamisen näkyvyyttä. Toiminta kohdistuu erityisesti niihin markkinoihin, joissa suomalaisten yritysten osaamiselle on kysyntää ja Suomi matkailukohteena kasvattaa suosiotaan”, kertoo Business Finlandin kansainvälisen markkinoinnin johtaja Heli Jimenez.
Mediavierailujen lisäksi Visit Finland järjestää mediatilaisuuksia, julkaisee lehdistötiedotteita, tarjoaa haastatteluja ja vastaa haastattelupyyntöihin sekä julkaisee uutiskirjeitä. Mediavierailujen osuus näkyvyydestä vuonna 2018 oli 22 %. Finnfactsin toiminta keskittyy mediavierailujen järjestämiseen ulkomaisille toimittajille Suomessa.
Merkittävä osa näkyvyydestä Aasian markkinoilta
Aasian kiinnostus Pohjoismaita ja Suomea kohtaan on kasvanut niin matkailussa kuin muussakin kaupankäynnissä viime vuosina. Tämä näkyy myös Finnfactsin ja Visit Finlandin tekemän mediatyön tuloksissa. Mediaosumia tuli yhteensä 4680 kappaletta, joista vajaa kolmasosa tuli Kiinasta, Japanista ja Etelä-Koreasta. Pelkästään Visit Finlandin mediatyön pohjalta Kiinassa julkaistujen juttujen potentiaalinen tavoittavuus oli lähes kuusi miljardia.
”Suomen saama positiivinen huomio paikallisissa medioissa helpottaa merkittävällä tavalla suomalaisyritysten toiminnan edistämistä Aasiassa. Visit Finlandin rakentama positiivinen yleiskuva Suomesta luo pohjaa suomalaisyritysten kansainvälistymiselle ja liikesuhteiden rakentamiselle. Aasialaisten Suomen-matkailun kasvu luo paikalliselle medialle kiinnostusta kirjoittaa lisää Suomesta, mikä vuorostaan lisää matkailijoiden kiinnostusta Suomeen entisestään. Alustavien, vuoden 2018 tilastojen perusteella aasialaisten yöpymiset Suomessa kasvoivat 1,6 %. Visit Finlandin ja Finnfactsin tekemä mediatyö ruokkii tätä positiivista kierrettä”, sanoo Business Finlandin Itä-Aasian johtaja Jusa Susia.
Visit Finlandin mediatyön tuloksena syntyivuonna 2018 yhteensä 4364 osumaa, joka on lähes kaksinkertainen määrä edellisvuoteen verrattuna (2885). Eniten juttuja julkaistiin Saksassa, Kiinassa, Italiassa ja Japanissa. Osumien yhteen laskettu arvioitu potentiaalinen tavoittavuus oli yhteensä 14,9 miljardia, josta Kiinan osuus oli 40 %, Ison-Britannian 19 %, Japanin 14 % ja Saksan 13 %. Median edustajia Visit Finland toi Suomeen viime vuonna 450.
”Business Finland ei lähtökohtaisesti osta mainostilaa kansainvälisissä medioissa. Tehokkain ja vaikuttavin tapa lisätä kiinnostusta Suomea kohtaan on ansaitun median kautta, esimerkiksi verkkojulkaisuissa tai lehtien sivuilla. Suomen näkyminen artikkeleissa tai televisio-ohjelmissa on vaikuttavampaa kuin ostettu mainonta, sillä journalistinen sisältö herättää aitoa mielenkiintoa ja koetaan uskottavaksi”, sanoo Jimenez.
Visit Finlandin PR-tiimin tekemän kansainvälisen mediatyön piirissä ovat sekä perinteinen media että vaikuttajat. Työtä tehdään yhdessä Suomen alueellisten matkailuorganisaatioiden ja muiden matkailualan toimijoiden kanssa. VisitFinlandin mediatyöstä vastasi vuonna 2018 kolmen hengen PR-tiimi Helsingin Ruoholahdessa sekä PR-toimistot ulkomailla. Finnfacts puolestaan kutsuu toimittajia tutustumaan suomalaisiin yrityksiin, erityisesti pk-yrityksiin ja startupeihin. Vierailuista noin puolet tehdään yhteistyössä ulkoministeriön kanssa. Finnfactsin mediavierailuita järjestävään tiimiin kuuluu kaksi henkeä.