Terminaali 1:n jatkeeksi rakennettu uudisosa palvelee kotimaan lentojen ja Schengen-lentojen matkustajia. Valoisat odotustilat kylpevät auringossa. Laajennusosan lasiseinistä avautuu upea näkymä suoraan kiitotielle.
”Terminaali 1:n laajennusosan valmistuminen on tärkeä etappi Finavian miljardin euron investointiohjelman läpiviemiseksi sekä Helsinki-Vantaan kilpailukyvyn ja palvelutason parantamiseksi”, sanoo Finavian toimitusjohtaja Kimmo Mäki.
Mäki on tyytyväinen, että tänään 10.4. 2019 avatut uudet tilat nostavat Helsinki-VantaanSchengen-osan palvelutasoa.
”Avarat ja väljät matkustajatilat parantavat asiakaskokemusta. Uudet lähtöportit tehostavat myös lentokaluston käyttöä ja nopeuttavat koneiden kääntöaikoja. Terminaali 1:n jatkeen kautta kulkee vuodessa arviolta miljoonaa matkustajaa eli yhden ison kotimaisen lentokentällisen verran”, sanoo Mäki.
Laajennusosaan on rakennettu seitsemän uutta lähtöporttia. Porttien 11-8 odotustilat sijaitsevat toisessa kerroksessa, josta on hissi- ja porrasyhteys asematasolle, lentokoneiden pysäköintipaikkojen tasolle. Porttien 7-5 tilat sijaitsevat ensimmäisessä kerroksessa. Siirtyminen uusien porttien ja koneen välillä tapahtuu kävellen.
Mäen mukaan lokakuussa 2017 käynnistyneet terminaali 1:n rakennustyöt saatiin päätökseen kaksi kuukautta etuajassa. Uutta pinta-alaa avattiin nyt yhteensä 3 350 neliömetriä.
Finavian miljardin euron investointiohjelma Helsinki-Vantaalla käsittää kolme isoa kokonaisuutta: kaukolentojen eli non-Schengen-liikenteen kehittämisen, lähiliikenteen eli Schengen-liikenteen kehittämisen sekä lähtö- ja tulopalvelujen kehittämisen.
”Rakennamme tulevaisuuden lentoasemaa. Pidämme kiinni Helsinki-Vantaan vahvuuksista:lyhyistä vaihtoajoista, ystävällisestä henkilökunnasta ja innovatiivista palveluista. Samalla kiristämme ilmasto-ohjelmaamme ja teemme kaikkemme, jotta lentoaseman toiminnasta aiheutuvat päästöt vähenevät”, Mäki sanoo.
Helmikuussa auenneen Aukion ja nyt valmistuvan terminaali 1:n lisäksi toukokuussa avataan länsisiiven ensimmäinen osa, kesäkuussa rajatarkastuksen laajennus ja joulukuussa länsisiiven toinen osa. Lisäksi terminaali 2:n edustalla on käynnissä valtaisa rakennustyömaa, sillä tähtäimessä on avata lentoasemalle hulppea pääsisäänkäynti uusine tulo- ja lähtöhalleineen vuonna 2021. Nykyiset lähtöselvitys- ja tuloaulat uudistuvat Schengen-porttialueeksi vuoden 2022 loppuun mennessä, jolloin kehitysohjelman arvioidaan päättyvän.