Kolme viikkoa kestävän remontin ajan Kuusamon matkustajat voivat tilapäisesti lentää Rovaniemen lentoaseman kautta. Finavia on järjestänyt Rovaniemen ja Kuusamon lentoasemien välille bussikuljetuksen.
”Teemme Kuusamon lentoasemalla tänä kesänä kiitotien uudelleenpinnoituksen ja lennot jäävät sen vuoksi tauolle. Olemme valinneet asfalttitöiden ajankohdan siten, että vaikutukset lentoliikenteelle olisivat mahdollisimman vähäiset. Pahoittelemme matkustajille ja lentoyhtiöille aiheutuvia häiriöitä”, sanoo Finavian verkostolentoasemien liiketoiminnasta vastaava johtaja Jani Jolkkonen.
Remontti sulkee kiitotien maanantaina 12. elokuuta. Uutuuttaan hohtava kiitotie avataan liikenteelle jälleen lauantaina 31. elokuuta.
Finavian tarjoama bussiyhteys Kuusamon ja Rovaniemen lentoasemien välillä on maksuton. Bussikuljetusten aikataulut saa Finavian verkkosivuilta.
Kuusamon lentoaseman kiitotien pinnoitus on osa vuotuista ylläpitokorjausta
Finavian lentoasemilla kiitotiet ovat keskimäärin 2,5 kilometriä pitkiä ja 45-60 metriä leveitä. Kuusamon lentoaseman kiitotie osuu juuri näihin keskiarvoihin: pituutta on 2 500 metriä ja leveyttä 45 metriä.
Kiitotien ylläpito vaatii paljon osaamista ja isoja investointeja. Jolkkonen kertoo, että elokuun remonttia tehdään talven aiheuttamien vaurioiden korjaamiseksi. Varsinainen peruskorjaus on vasta suunnitteilla. Se ajoittuu aikaisintaan muutaman vuoden päähän.
Elokuussa Kuusamon lentoasemalla toteutettava uudelleen pinnoitus maksaa liki miljoona euroa. Kiitotien peruskorjaus sen sijaan on selkeästi isompi investointi, noin 10-15 miljoonaa euroa.
Asfalttia vai betonia kiitotien pintaan?
Finavian tekninen johtaja Henri Hansson sanoo, että yhtiön kaikki kiitotiet ovat asfalttipintaisia. Vaihtoehtoinen pintamateriaali olisi betoni, mutta sen kestävyys Suomen talviolosuhteissa on haasteellista.
”Kiitotien pinnan alla ovat kantavat rakenteet, jotka yhdessä päällysteen kanssa ottavat vastaan koneista tulevan kuormituksen vastaan”, Hansson sanoo.
Kantavuuden lisäksi kiitotien pinnan on oltava tasainen, kuitenkin niin, että vesi pääsee valumaan pois. Myös kitkaominaisuuksien pitää olla riittävät. Kiitotien reunoilla ja päissä on oltava kantavaa ja tasaista kiitoaluetta sekä päissä turva-aluetta.
Ylläpidon ja peruskorjausten lisäksi lentoasemia kehitetään koko ajan. Parhaillaan Finavia laajentaa Rovaniemen, Kittilän ja Ivalon lentoasemia.
”Tavoitteena on parantaa lentoasemien asiakaskokemusta sekä nostaa palvelutasoa ja kapasiteettia Lapin turismin kasvaessa. Investointi on suuruudeltaan 55 miljoonaa euroa. Se mahdollistaa Lapin matkailun kasvun ja edistää Suomen saavutettavuutta ja kilpailukykyä. Kokonaisuutena Finavian lähivuosien investoinnit Lapin matkailun eteen nousevat nyt lähes sataan miljoonaan euroon”, Jolkkonen kertoo.
Kuusamon lentoaseman historia lyhyesti
1972 Ensimmäinen asema- lennonjohtorakennus otetaan käyttöön.
Reittiliikenne Oulun ja Kuusamon välillä käynnistyy.
1974 Lentoaseman kiitotie pidennetään 800 metristä 1500 metriin.
1977 Uusi lennonjohtotorni valmistuu.
1988 Uusi matkustajaterminaali avataan.
1989 Kiitotietä pidennetään 2000 metriin. Suihkukoneliikenne alkaa.
1997 Kiitotietä jatketaan 2500 metrin pituiseksi.
1998 Matkustajaterminaalin laajennus valmistuu.
2009 Matkustajaterminaalin laajennus ja saneeraus valmistuvat.