Suomen matkatoimistoalan liitto (SMAL) järjestää jälleen sarjan koulutusohjelmia sekä liiton jäsentoimistojen väelle että muille asioista kiinnostuneille. Katso lisätiedot ja ohjeistus alta sekä SMALin sivuilta.
Laki-päivä
Paikka Botta, Juhlasali (Helsinki) Aika 18.9. klo 9.00-16.00
Syyskuun 18. päivänä kokoonnutaan käsittelemään erilaisia lainsäädännöllisiä ajankohtaisasioita. Kilpailu- ja kuluttajavirastosta tulee puhuja kertomaan mm. vakuusasioista ja verohallinnon edustaja matkailualaan liittyvistä tuloveroasioista. SMALin puheenvuoro käsittelee puolestaan mm. arvonlisävero- ja matkapakettilainsäädäntöön liittyviä asioita. Päivän sisältö tarkentuu myöhemmin.
Kaupan klousaaminen monikanavaisessa toimintaympäristössä
Paikka Haaga-Helia, Pasilan kampus Aika 23.9.2019 klo 9.00-16.00
Koulutuksen tavoitteena on oppia ymmärtämään myyntiprosessin eri vaiheet monikanavaisessa toimintaympäristössä (verkko, puhelin, F2F, tätapaaminen). Osallistujat saavat koulutuksessa käytännön työkaluja erityisesti kaupan klousaamiseen. Koulutus sisältää myös käytännön harjoituksia Haaga-Helian innovatiivisessa SalesLabissa.
Jokainen osallistuja saa kouluttajalta henkilökohtaisen palautteen päivän aikana tallennetusta harjoituksesta ja kehitysehdotukset oman toiminnan kehittämiseksi. Palaute annetaan kirjallisena jokaiselle koulutuspäivästä seuraavalla viikolla. Kouluttajana pitkän linjan markkinoinnin ammattilainen, Haaga-Helian myynninlehtori Pirjo Purovesi.
Päivän rakenne: •Myyntiprosessi monikanavaisessa toimintaympäristössä + pariharjoituksia • Klousaaminenja pariharjoituksia • SalesLabinesittely ja pariharjoituksia Saleslabissa. Oman keskustelun tallentamista(tästä kouluttaja antaa jokaiselle osallistujalle henkilökohtaisen palautteenja kehitysehdotukset). • Yhteenveto jaoman kehityssuunnitelman teko
5 keinoa saada verkkokauppa kannattamaan
Paikka Haaga-Helia, Pasilan kampus (Helsinki) Aika22.10.2019 klo 12.00-16.00
Koulutuksen tavoitteena on ymmärtää verkkokaupan toimivuuteen vaikuttavia seikkoja sekä kehittää ja kasvattaa verkkokauppaa ja sen kannattavuutta. Asiakkaiden ostaminen tapahtuu yhä enemmän digitaalisissa kanavissa. Erityisesti verkkokauppa on kasvanut viime vuosina merkittävästi. Haaga-Helian eComLab –ympäristö tarjoaa puitteet verkkokaupan kehittämiselle. Keskitymme asiakaskokemuksen parantamiseen, myynnin kasvattamiseen ja erkkokauppojen kansainvälistymiseen.
Kouluttajana Haaga-Helian markkinoinnin yliopettaja ja markkinatutkija Marko Mäki.
Päivän rakenne:
• Verkkokauppaliiketoimintamallina ja jakelukanavana •Verkkokaupan perusta: kysyntä ja markkinat • Toiminnalliset ratkaisut ja asiakaspolut kaupassa o Kaupan rakenne o Tuoteinformaatio o Löytääkö asiakas haluamansa tuotteenvaivattomasti? • Verkkokaupanmarkkinointi ja globaalit markkinat oMarkkinoinnin digi- ja muut välineet oglobaalit mahdollisuudet – globaali kilpailu
KRIL-päivä
Paikka Botta, Juhlasali (Helsinki) Aika 5.11.2019 klo8.00-16.00
Kuluttajariitalautakunnan (KRIL) ratkaisukäytäntöjen päivitys on jälleen ajankohtainen. Jo perinteeksi tullut KRIL-päivä pidetään parin vuodentauon jälkeen marraskuussa.
Tässä välissä on muuttunut matkapakettimyyntiä koskeva lainsäädäntö sekä kyseistä myyntiä koskevat yleiset ehdot. Uuden lainmukaisia reklamaatiota tulee toimistoihin ja pikkuhiljaa myös kuluttajariitalautakuntaan.
Päivä koostuu pääsääntöisesti lautakunnan ratkaisuista, jotka on annettu edellisen koulutuksen jälkeen. Puhujina koulutuksessa ovat kuluttajariitalautakunnassa alaa edustavat varsinainen jäsen Ari Huuskonen ja varajäsen Lauri Laakso. Tarkempi agenda annetaan lähempänä koulutusta.
Digi-päivä 26.11.2019
Paikka Business Park, Class A 2 (Helsinki) Aika 26.11.2019klo 9.00-16.00
Ainoa tapa oppia matkailun digitaalista myyntiä ja markkinointiaon se, että itse käyttää aktiivisesti digitaalisia työkaluja. Parhaat koulutukset pidetään niin, että osallistujilla on itse mahdollisuus kokeilla opittuja asioita saman tien omaa yritystään hyödyttäen joko yksin tai pareissa työskennellen. Samalla päästään mukavasti eroon myös uskalluksen puutteesta, mikä vaivaa osaa osallistujista.
Tavoitteena on aina koulutus, mistä tullaan ulos suu hymyssä: ”Mähän osasin ja uskalsin!” Kouluttajana Ilkka Kauppinen, joka on toiminnassaan keskittynyt digitaalisen myynnin ja markkinoinnin kouluttamiseen ja konsultointiin matkailussa.
Päivän rakenne
1. Erittäin lyhyt teoriaosuus – nämä kolme asiaa erottavat markkinointiammattilaisen puuhastelijasta
2. SOME NYT – näin pyyhit kilpailijallasi ravintolan lattian juhannusaamuna
3. Miten hakukoneet saadaan rakastamaan sivujasi jaohjaamaan sivuillesi asiakkaat, joilla on jo valmiiksi ostohousut jalassa jasiihen liittyviä tehtäviä
4. 5tehokkainta keinoa jättien (Facebook ja Google) hyödyntämiseen markkinoinnissaolipa kohderyhmänä koti- tai ulkomaiset asiakkaat
5. Jos et mitään muuta tee tänään, niin tee edes nämä – teemme yhdessä kolme kaikista tehokkainta digitehtävää, tarvittaessa kädestä pitäen
6. Kotiläksyjen vastaanotto ja niistä kinastelu
Lisäksi osallistujat saavat ison kasan parhaita matkailualanesimerkkejä niin B2C- kuin B2B markkinointiin liittyen. Tehtävistä saa irti jokainen jotain, niin vasta-alkaja kuin kokenut digikonkari. Koulutusmalli vaatii osallistujilta kannettavia tietokoneita tai tabletteja, reipasta ja avointa mieltä. Parityöskentely mahdollista. Koulutuksessa läpikäydyt työkalut, käsittelyn taso ja niiden määrä räätälöidään osallistujien mukaan.
Koulutukset järjestää Suomen matkatoimistoalan liiton palveluyhtiö Smalser Oy.
Lisätietoja koulutuksista antaa:
SMALin toimistosta Jenni Kemppainen jenni.kemppainen@smal.fi / 09 4133 3530
Ilmoittautumiset kaikkiin koulutuksiin avataan elokuussa, mutta laita päivät jo nyt kalenteriin – ja kerro näistä myös kollegoillesi!
Koulutuksiin ovat tervetulleita kaikki, sekä SMALin jäsenet että ei-jäsenet.