Thomas Cookin ja Thomas Cook Airlinesin konkurssit ovat nostattaneet lentomatkustajien taloudellisen turvallisuuden – tai turvattomuuden – jälleen Euroopan laajuiseksi puheenaiheeksi. Euroopan matkatoimisto- ja matkanjärjestäjäliitto ECTAA, jonka jäsen on myös Suomen matkatoimistoalan liitto SMAL, on entisestään aktivoitunut asiassa, jota se on pitänyt agendallaan jo vuosia.
ECTAA tuoreen tiedotteen mukaan EU-parlamentti on Strasbourgissa antanut 24. lokakuuta päätöslauselmanThomas Cookin konkurssin negatiivisista vaikutuksista eurooppalaiseen matkailuun. Tiedotteessaan ECTAA ilmoittaa tukevansa po. resoluutiota ja eritoten sen lentoyhtiökonkurssien vaikutusten suojamekanismin luomista lentomatkustajien aseman turvaamiseksi.
ECTAA:n pääjohtaja Pawel Niewiadomski toteaa synkän tosiasian: ”Kolmenkymmenenkahden lentoyhtiökonkurssin jälkeen alle kolmessa vuodessa on korkea aika toimia EU-tasolla.” Hän jatkaa, että jo kymmenen vuotta siten Euroopan parlamentti peräänkuulutti suojaa lentomatkustajille lentoyhtiöiden vararikkoja vastaan, mutta tänä aika mikään ei ole muuttunut. Toimialavetoiset aloitteet eivät tuo riittävää suojaa kuluttajille. Vaaditaan siis Euroopan laajuisia lainsäädännöllisiä toimia!
Thomas Cook Airlinesin konkurssi, kuten lukuisat muut varsin tuoreetkin lentoyhtiökonkurssit sitä ennen, jälleen kerran osoitti , että kuluttajat ovat eriarvoisissa asemissa palveluita tuottavan yrityksen vararikon sattuessa. Matkapaketin ostaneilla on parempi suoja matkanjärjestäjän konkurssin sattuessa, koska viimeksimainittu on velvoitettu järjestämään sekä matkustajien kotiuttamisen matkakohteista että turvaamaan käyttämättömät, maksetut matkapalvelut erityisellä lakisääteisellä vakuudella. Sen sijaan matkustaja, joka ostaa pelkän lentokuljetuksen lentoyhtiöltä,ei ole samalla tavalla turvattu. Lentoyhtiön konkurssin sattuessa, lentomatkustaja ei saa maksunpalautusta ja joutuu hankkimaan ja maksamaan itse kotiinkuljetuksen siitä kohteesta, jonne hän jäi kuljettavan yhtiön mennessä konkurssiin.
Vuonna 2001 PPP-hanke
Jo vuonna 2001 tehtiin vakava yritys, jonka takana olivat suuret järjestöt IATA, UFTAA ja ECTAA. Silloinen Passenger Protection Plan (PPP) –ajatuksen katalysaattori oli Swissairin monille yllätyksellinen konkurssi ja etenkin saksalaiset matkatoimistot vaativat konkurssien varalta kuluttajan aseman parantamista. Ehdotuksen mukaisesti olisi kerätty USD 0,45/lentolippu rahastoon, jolla kuluttajan asema voitaisiin turvata lentoyhtiön maksukyvyttömyyden sattuessa. Kuitenkin suuret, itseään ilmeisen vakavaraisina pitäneet lentoyhtiöt torppasivat hankkeen jopa ”imagosyistä” – ilmeisesti isoilla pelureilla ei ollut myöskään halukkuutta lähteä tukemaan heikompia toimijoita yhteisen rahaston kautta ja näin toimialavetoinen hanke kariutui.
Tanska on hyvä esimerkkimaa.
Tanskassa on voimassa ja toimii Rejsegarantifonden, matkatakuurahasto, joka turvaa paitsi matkapaketteja ostaneiden aseman, myös seat-only eli pelkän lentokuljetuksen hankkineen aseman konkurssin sattuessa. Turva pitää sisällään myös matkustajan kotiinkuljetuksen. Järjestelmään on rakennettu matkustajan omavastuu DKK 1000 (n. € 134). ECTAA ilmoittaa tukevansa tanskalaisten kehittämää rahastomallia.
EU-parlamentin tuoreen Thomas Cook -resoluution jälkeen, matkakaupan toimiala ja ennen kaikkea lentomatkustajat, joiden taloudellisesta turvasta on kyse, odottavat mielenkiinnoilla seuraavia askelia asiassa.
Yleisesti ottaen vastuu tulee kohdistaa lentoyhtiöihin. Matkatoimistoilta ja seuramatkayhtiöiltä vaaditaan jo nykyään vakuudet.