GBT toteaa olevansa ensimmäinen liikematkatoimisto, joka yhdisti NDC-sisältöä kansainvälisten jakelukanavien kautta palveluihinsa. Routehappy-palvelun tuote- ja lisäpalvelutieto nyt asiakkaiden käytössä
American Express Global Business Travel (GBT) ilmoittaa olevansa ensimmäinen liikematkatoimisto maailmassa, joka on yhdistänyt NDC (New Distribution Capability) -sisällön kansainvälisten jakelukanavien kautta online-varauspalveluunsa. Tuoreimmassa Neo ™ -online-varauspalvelun versiopäivityksessä palvelu kytkeytyi Amadeus NDC-X- ja Sabren Beyond NDC -tarjontaan GBT:n oman tarjonta-alustan, Supply Management Platformin (SMP) kautta. Yhteistyö Travelportin tarjonnan sisällyttämiseksi on käynnissä.
Samalla GBT otti käyttöön Routehappy-tuotetietopalvelun Neoon. Palvelun ansiosta varaajat näkevät nyt entistä tarkemmin, mitä kaikkea lentohintaan sisältyy. Tällä hetkellä palvelu antaa lisätietoa liikennöivästä konetyypistä, esim. wifi-saatavuudesta, ruokavaihtoehdoista ja jalkatilasta. Seuraavassa vaiheessa mukaan tulevat erilaiset lipputyyppiin sisältyvät lisäpalvelut, esimerkiksi lounge-pääsy ja ylimääräinen matkatavara.
Uusien kumppanisopimuksiensa avulla GBT haluaa edelleen tarjota asiakkailleen laajan valikoiman monipuolisia palveluita. Tavoitteena on tarjota koko lentovalikoima niin, että se innovoi, kannustaa vertailemaan ja tuottaa lisäarvoa asiakkaille. Matkustajat ja Travel Managerit odottavat liikematkatoimistoilta kattavaa lentovalikoimaa yhdestä paikasta, jottei varaajan tarvitse surffailla varauskanavien ulkopuolisten hintojen perässä nettiaggregaattoreille tai lentoyhtiön omille nettisivuille.
Elokuussa 2019 GBT teki ensimmäiset NDC-varaukset American Airlinesille Amadeuksen sovellusrajapinnan kautta. Muut kansainväliset liikematkatoimistot seuraavat nyt esimerkkiä. GBT on tehnyt testivarauksia myös Sabren ja Travelportin kautta. Neo on tällä hetkellä skaalautuvien online-palveluiden ensisijainen välittäjä, mutta GBT odottaa innolla päivityksiä tärkeimmiltä online-kumppaneiltaan. Jotkut niistä ovat pilotointiasteella, mutta monien uskotaan liittyvän joukkoon vuoden 2020 aikana. GBT tekee yhteistyötä kaikkien tärkeimpien online-palveluntarjoajien kanssa edistääkseen lentotarjontaa, säilyttääkseen kattavan sisällön ja kehittääkseen käyttäjäkokemusta. Tästä syystä GBT on ehdottanut tarjonta-alustaansa SMP:tä integroitavaksi myös online-kumppaneilleen voidakseen tarjota samalaisia NDC- ja Routehappy-palveluita muita kuin Neoa käyttäville asiakkailleen.
GBT:n Director of content distribution John Bukowski, sanoo: “Olemme sitoutuneet tuottamaan jatkossakin asiakkaillemme koko laajan tarjonnan ostettavaksi ja vertailtavaksi läpinäkyvässä ympäristössä. Tätä kuvastaa myös yhteistyömme eri jakelukanavien kanssa NDC-sisällön hankkimiseksi sekä Routehappyn kanssa tuotetietojen tarjoamiseksi. NDC:stä on hyötyä vain, jos se auttaa meitä tuottamaan todellista lisäarvoa asiakasyrityksillemme ja näiden matkustajille. Haluamme tarjota entistä paremman loppukäyttäjäkokemuksen tekemällä yhteistyötä asiakkaidemme kanssa ja varmistamalla, että ne pystyvät edelleen toteuttamaan matkahallintoaan parhaalla mahdollisella tavalla.”
GBT tekee tällä hetkellä yhteistyötä uusien jakelukanava-aloitteiden suhteen mm. American Airlinesin, Unitedin, Deltan, Air France-KLM:n, International Airlines Groupin (IAG), Qantasin ja monen muun yhtiön kanssa. Vaikka yhteistyö liikematkatoimistojen, lentoyhtiöiden ja jakelukanavien välillä on jo osoittautunut asiakkaille lisäarvoa tuottavaksi, jotkut lentoyhtiöt jatkavat mieluummin yksinäistä työtään, mikä johtaa pikemminkin sisällön rajaamiseen, hintakorotuksiin ja läpinäkyvyyden puutteeseen.
Bukowski lisää: “Olemme iloisia niistä palveluntarjoajista, jotka ovat päättäneet tehdä yhteistyötä ja löytää jakeluratkaisuja, jotka auttavat asiakkaita optimoimaan matkustustaan ja kuluja. Silti jotkut yhtiöt mieluummin jatkavat tavalla, joka hajaannuttaa varausprosessin, lisää kustannuksia ja vähentää läpinäkyvyyttä, eli vähentävät sisältöä globaaleista jakelukanavista. Toivomme, että nämä yhtiöt ymmärtävät vielä sen arvon, jota voimme yhteistyöllä ja palveluja integroimalla tuottaa asiakkaillemme.”
Bukowski huomauttaa vielä, että matkavaraajien ja Travel Managerien on tärkeää ymmärtää, että NDC on vain yksi kanava lentolippujen myyntiin ja että tavoite mahdollisimman laajan lentohintatarjonnan takaamiseksi ulottuu laajemmalle kuin yhteen jakelustandardiin.