Matkamessut nosti matkailuintoa. Messuille saavuttiin hakemaan inspiraatiota kesän matkoihin. Myös vastuullinen matkailu kiinnosti messukävijöitä. Matkailuajoneuvot olivat esillä samaan aikaan järjestetyillä Caravan-messuilla.
Tapahtumakokonaisuus keräsi Messukeskukseen 16. – 19.1. yhteensä 68 300 kävijää. Edellisten eli Matka 2019 messujen vastaavaksi kävijämääksi aikanaan raportoitiin 64 500 kävijää (ks. Matkaviikko 21.1.2019). Näinollen viime vuoteen nähden toteutui ihan mukava kasvu. Lauantai (18. tammikuuta 2020) oli toteuttuun tapaan vilkkain yleisöpäivä.
Matkamessuille tultiin hakemaan tietoa tulevista matkoista. 42 % kävijöistä tarkasteli erityisesti matkatarjouksia. Kevään ja kesän matkoille vinkkejä ja inspiraatiota haki 82 % kävijöistä.
Vastuullisuus kiinnosti kuluttajia. Yli puolet kävijöistä koki saaneensa messuilta uutta tietoa ja inspiraatiota kestävistä ja ekologisista matkustusmuodoista sekä luonnon monimuotoisuuden säilyttämisestä matkakohteissa. Ensimmäistä kertaa Matkamessujen yhteydessä järjestettiin myös Maata pitkin –matkamessut.
Matkailuajoneuvoihin kertoi tutustuneensa Caravan-messuilla joka viides kävijäkyselyyn vastanneista.
Kotimaan matkailu nosteessa
Kotimaan kohteiden perässä messuille tuli 60 % kävijöistä. 85 % kävijöistä kaipasi vinkkejä erityisesti kotimaan luontokohteista ja minilomista. Kotimaan kohteista Kainuu lanseerasi messuilla näyttävästi uuden Kainuu Arctic Lakeland -brändinsä koko alueen kattavalla yhteisosastolla.
”Olemme saaneet uudesta Kainuu Arctic Lakeland -brändistä ja osastosta todella hyvää palautetta. Osastolla oli todella hyvä sijainti, ja messukävijät löysivät paikalle hyvin. Kaikki matkailualueen toimijat ovat olleet osastolla saman katon alla, ja kävijät ovatkin saaneet kattavasti tietoa alueen eri kohteista ja toimijoista. Kiinnostusta uutta brändiä kohtaan olemme saaneet sekä matkailualan ammattilaisilta, että kuluttajilta, ja teettämämme brändikyselyn myötä brändiä jatkojalostetaan edelleen,” kertoo Kainuun liiton koordinoiman osaston tapahtumajärjestelyistä vastannut Salli Mikkonen.
Teemamaa Viro vahvasti esillä messuilla
Tapahtumakokonaisuudessa oli mukana 997 näytteilleasettajaa 89 eri maasta. Ensimmäistä kertaa tapahtumassa mukana olivat Mongolia ja Sierra Leone. Matkamessujen partnerimaa oli Viro, joka oli näyttävästi esillä 56 näytteilleasettajan voimin.
“Tunnelma messuhallissa on ollut välitön, ja messuvierailta saatu palaute Viron ja virolaisten näytteilleasettajien näkyvyydestä ja panoksesta vilpittömän positiivista. Saarenmaan menestys vastuullisuuskilpailussa kruunasi viikonloppuamme ja on hienoksi esikuvaksi toisillekin virolaismaakunnille. Odotan mielenkiinnolla partnerimaan statuksen vaikutuksia kevään matkailuintoon. Virolainen matkailuväki toivottaa kaikki suomalaiset lämpimästi tervetulleiksi kylään ja löytämään Virosta yhä uusia inspiraation lähteitä“, kommentoi Viron matkailunedistämiskeskuksen eli Visit Estonian johtaja Margus Sameli.
Ensimmäistä kertaa järjestetyn Matkamessujen Sustainable Travel Competitionin voitti Visit Saaremaa Virosta.
Matka Workshop Day keräsi matkailun ammattilaiset
Matkamessujen yhteydessä järjestetty ammattilaisten Matka Workshop Day kasvoi jälleen aikaisemmista vuosista. Matka Workshop Day on Pohjoismaiden merkittävin matkailupalveluiden osto- ja myyntitapahtuma. Yksipäiväisessä tapahtumassa vieraili 15.1. yhteensä 252 myyjää ja 290 ostajaa 45:stä eri maasta ennalta sovituissa tapaamisissa.