Lappeenrannan lentoasema on avannut käyttöön digitaalisen Lakeland Experiences –myyntikanavan. Lappeenrantaan ja Saimaalle saapuvat matkailijat voivat varata ja ostaa palvelun kautta matkailupalveluita ja -tuotteita. Myyntikanava löytyy Lappeenrannan lentoaseman verkkosivuilta ja sitä pääsee käyttämään myös goSaimaan ja Visit Lappeenrannan verkkosivujen kautta.
Lentoaseman toimitusjohtaja Eija Joron mukaan uuden myyntikanavan avulla pyritään tuomaan yritysten palveluita entistä lähemmäksi lentomatkustajia helposti löydettävällä ja ostettavalla tavalla.
”Lappeenrannan lentoaseman, alueen matkailuorganisaatioiden ja Visit Finlandin tavoitteena on edistää Saimaan ja Järvi-Suomen houkuttelevuutta Euroopan lentojen lähtömaissa. Vetovoiman lisäämiseksi tarvitsemme digitaalisesti ostettavia matkailutuotteita, joita Saimaan alueelle saapuvat matkailijat voivat hyödyntää sujuvasti. ”
Joro kertoo, että uuden myyntikanavan tavoitteena on lisätä entisestään lentokentän ja lentojen vaikutusta alueen elinvoimaisuuteen.
Lakeland Experiences on yhteinen näyteikkuna, joka tuo esille alueen palvelutarjontaa asiakaslähtöisellä tavalla. Palvelun kautta yritykset saavat tuotteensa niiden asiakkaiden ulottuville, jotka lentävät Lappeenrannan lentoaseman kautta tai muuten vierailevat alueella.
”Markkinoimme palvelua paitsi omissa kanavissamme, myös yhteistyössä lentoyhtiöiden ja niiden lentokenttien kanssa, joista Lappeenrantaan saapuu suoria lentoja.”
Uudella myyntikanavalla halutaan rohkaista yrityksiä luomaan lisää digitaalisesti ostettavia tuotteita, kuten esimerkiksi erilaisia kierroksia, retkiä ja risteilyjä. Se tarjoaa uuden lisämyyntikanavan alueen yrittäjille. Palvelu ei Joron mukaan kilpaile yritysten jo olemassa olevien markkinointi- ja myyntikanavien kanssa, vaan tukee niitä.
”Saimaan alueella on jo yrityksiä, jotka ovat onnistuneet hyvin tuotteiden digitalisoimisessa, kuten Saimaan Palju.”
Matkustajat voivat varata ja maksaa haluamansa matkailupalvelun tai tuotteen myyntikanavan kautta. Varattuaan ja maksettuaan tuotteen asiakas saa suoraan palveluntarjoajalta varausvahvistuksen ja tarkemmat ohjeet.
”Esimerkiksi Saimaa Naturallyn metsäretket, lounas luonnon helmassa sekä saunalauttapalvelut löytyvät jo myyntikanavasta. Tuotevalikoimaan tullaan lisäämään palveluita myös laajemmin Saimaan alueen ulkopuolelta ja yritysten toivotaan olevan aktiivisia tuotteiden luomisessa.”
Joro kertoo, että matkailutuotteille ja -palveluille on kysyntää, sillä lentoliikenne Lappeenrantaan on kasvussa.
”Viime vuonna matkustajia oli reilut 83 000 ja tänä vuonna myynnissä on jo tässä vaiheessa lähes 140 000 paikkaa. Suora, edullinen ilmasilta Euroopan suurilta markkinoilta, kuten Milanon Bergamosta, Berliinistä, Budapestistä sekä Wienistä on auki.
Yritykset voivat lähteä mukaan Lakeland Experiences -myyntikanavaan sillä edellytyksellä, että tuote tai palvelu on rakennettavissa digitaalisesti myytävissä olevaan muotoon Bokún-järjestelmän kautta. Bokún on sisällönhallintajärjestelmä, jonka avulla yritykset voivat myydä, hallinnoida ja jakaa palveluja. Kun yrityksellä on tuote luotuna Bokún-järjestelmässä, se on mahdollista liittää Lakeland Experiences -myyntialustan tarjontaan. Tarkemmat ohjeet löytyvät jatkossa lentoaseman verkkosivuilta.
”Lakeland Experiences -myyntikanavaan ovat tervetulleita kaikki mielenkiintoisia matkailuelämyksiä ja palveluita tuottavat yritykset”, Joro sanoo.
Lappeenrannan lentoaseman uusi myyntikanava on toteutettu
yhteistyössä Suomen johtavan Bokún-asiantuntijan Stopover by Airtouchin
kanssa.