”Koronavirus on inhimillinen kriisi ja terveyskriisi, joka on lähtenyt liikkeelle Kiinan Hubein maakunnasta ja sen Wuhanin kaupungista. Se koskettaa myös Finnairia, koska meillä on paljon myös kiinalaisia asiakkaita. Kriisi osui Kiinassa kuitenkin onneksemme muutoinkin laimeamman kysynnän jaksoon”, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner vuoden 2019 tulosjulkistustilaisuudessa kaikkia ajankohtaisesti puhuttavasta aiheesta.
”Lensimme Kiinaan 6. helmikuuta saakka, josta lähtien kohteesta riippuen lentotoiminta Manner-Kiinaan on keskeytetty helmikuun 29. päivään saakka tai jopa maaliskuun loppuun saakka.” Manner sanoo, että lentoyhtiön on ajateltava asiakkaitaan, henkilöstöään ja kumppaneitaan.” Siksi yhtiön oli kuljetettava matkustajia pois Kiinasta ja Euroopasta lähtömaihinsa, kenties jopa muutama päivä pitempään kuin jotkut muut yhtiöt. Mutta koronaviruksen tilanne pakotti myös Finnairin keskeyttämään Manner-Kiinan lennot.
Topi Mannerin mukaan Finnairissa seurataan tunti tunnilta viruksen kehittymistä ja samalla varaudutaan monenlaisiin kehityskulkuihin. ”Koronavirus on väliaikainen ilmiö ja tilanne tullaan saamaan hallintaan”, sanoo Topi Manner. ”Me keskitymme pitkän aikavälin toiminnan ja strategiamme toteuttamiseen. Jalansija Kiinassa on säilytettävä ja reittioikeudet ja slotit pidettävä.” Mannerin mukaan pieniä taktisia muutoksia voidaan tehdä, mutta niitäkin siinä kontekstissa, että pitkän aikavälin strategiaa noudatetaan.”
Finnairin keskeisiä tietolähteitä ja yhteistyökumppaneita koronaviruksen asiassa ”oikean tiedon” saamiseksi ovat maailman terveysjärjestö WHO, kotimainen THL, maamme ulkoministeriö matkustusohjeistuksineen sekä kansainvälinen ilmakuljetusliitto IATA.
Paitsi Manner-Kiinan lentojen keskeytykseen kevättalven osalta, on koronavirustilanne aikaansaanut mm. yhden uuden Finnairille maaliskuussa valmistuvaksi aikataulutetun A350-koneen toimituksen lykkäämisen Toulousen tehtaalta kahdella kuukaudella.
Nyt peruutetut Kiinan lennot edustavat Mannerin mukaan vain noin yhden prosentin volyymia Finnairin koko vuoden tuotannossa. Toimitusjohtajan mukaan, mikäli nyt tehdyt groundaukset riittävät, koronavirus ei aiheuta Finnairin talouteen kovin suuria menetyksiä. ”Virus osui ajallisesti vuoden ensimmäiseen kvartaaliin ja esim. kiinalaisen uuden vuoden jälkeiseen jaksoon, joka on matkustuksellisesti vähäisemmän kysynnän aikaa”, löysi Manner positiivista tilanteesta.
Finnair ei antanut koko vuoden 2020 tulosennustetta edellisvuoden tulosjulkistuksen yhteydessä, vaan lupasi palata asiaan ensimmäisen kvartaalin jälkeisessä tulostilanteessa. Osinkoa vuodelta 2019 hallitus ehdottaa jaettavaksi € 0,20/osake. Kevään yhtiökokous siunannee ehdotuksen. Helsingin pörssi reagoi Finnairin tulokseen, osingonjakoehdotukseen ja varmasti myös koronavirustilanteeseen osakkeen kurssin välittömällä, peräti 3,92 prosentin nousulla.