Kohti puhtaampaa merenkulkua
Viking Line Abp on allekirjoittanut AGA Gas AB:n kanssa sopimuksen nesteytetyn maakaasun (LNG, Liquefied Natural Gas) toimittamisesta Viking Linen uudelle matkustajalaivalle, josta tulee ympäristöominaisuuksiltaan uranuurtaja merenkulun alalla.
”Viking Linen ja AGAn LNG-yhteistyö on ympäristön kannalta hyvin edullista merenkulun perinteisiin polttoaineratkaisuihin verrattuna”, sanoo Viking Linen toimitusjohtaja Mikael Backman.
Viking Linen uusi alus M/S Viking Grace tulee liikennöimään Turku-Ahvenanmaa-Tukholma-reitillä tammikuusta 2013 alkaen. STX Europe:n telakalla Turussa rakennettavasta laivasta tulee Viking Linen suurin alus, ja sen polttoaineena tullaan käyttämään LNG:tä. Nestemäistä kaasua säilytetään erikoisrakenteisissa säiliöissä ulkona laivan peräosassa. Kaasun lämpötila tankattaessa ja laivalla varastoitaessa on noin -150 astetta.
LNG ei sisällä rikkiä eikä raskasmetalleja ja sen hiilidioksidipäästöt ovat 20-30 prosenttia pienempiä öljyyn verrattuna. LNG täyttää IMO:n (International Maritime Organization) tulevan direktiivin vaatimuksen, jonka mukaan aluksen polttoaineen rikkipitoisuus ei saa ylittää 0.1 painoprosenttia 1.1.2015 alkaen, kerrotaan varustamosta.
”Viking Linen ympäristötietoinen ratkaisu on merenkulun ja puhtaamman Itämeren alueen kannalta tärkeä ”lippulaiva”. LNG-terminaali sijaitsee lähellä, minkä ansiosta toimitukset ovat joustavia ja luotettavia. AGA:n kryogeenista ympäristöystävällistä polttoainetta ja tankkaustekniikkaa koskeva osaaminen tekee yrityksestä meille luonnollisen yhteistyökumppanin tässä uraauurtavassa projektissa”, sanoo toimitusjohtaja Mikael Backman.
Viking Linelta tietoa LNG:stä:
– Maakaasu on väritöntä, myrkytöntä ja hajutonta. Sitä käytetään kaupunkikaasuna Helsingissä ja Tukholmassa sekä ajoneuvojen polttoaineena. Ruotsin maanteillä liikkuu noin 35 000 autoa, joiden polttoaineena käytetään biokaasua ja maakaasua.
– Petrokemian teollisuudessa maakaasu on tärkeä mehupullojen, lelujen, pesuaineiden, muovilattioiden, lääkkeiden jne. valmistuksessa käytettävä raaka-aine. Sitä käytetään myös elintarvike- ja terästeollisuudessa.
– Nykyisin noin 25 prosenttia Euroopan energiahuollosta hoidetaan maakaasulla. Euroopan komissio nostaa Energy Roadmap 2050 -julkaisussa maakaasun esiin ratkaisuna energiantuotannon uudelleen järjestelyihin vuoteen 2050 saakka.
– Viking Linen uuden laivan LNG-säiliöt on sijoitettu ulos peräkannelle. Jos kaasu pääsee kosketuksiin ilman kanssa, se kevyempänä nousee ylös ja tuulettuu siten pois. Jäädytetyn kaasun paine säiliöissä ja putkistoissa on hyvin alhainen. Putkissa on kaksoisvaippa, mikä tarkoittaa sitä, ettei kaasua pääse ulos mahdollisen vuodon sattuessa. Lisäksi koko laivan kattava kaasunilmaisinlaitteisto sulkee järjestelmän mahdollisen vuodon sattuessa.
Nesteytetty maakaasu tullaan toimittamaan AGA:n Nynäshamnin LNG-terminaalista, joka otettiin käyttöön vuonna 2011. Stadsgårdenissa Tukholmassa tapahtuvaa laivan tankkausta koskeva suunnittelu, projektityö ja lupaprosessien käsittely on jo käynnissä.
(EH)