Suomessa yhdeksältä lentoasemalta 20 reittiä
Latvialainen lentoyhtiö airBaltic aloitti Vaasa-Uumaja -lennot 29. maaliskuuta neljästi viikossa Fokker 50-potkuriturbiinikoneella. Päivää myöhemmin yhtiö avasi Vaasa-Riika -reitin niinikään neljästi viikossa samalla Fokker 50-konetyypillä.
Maaliskuun 31.päivänä airBaltic avasi Tampere-Tallinna lennot kolmesti viikossa Fokker 50:llä.
Kesäkuun 1. päivästä alkaen airBaltic ilmoittaa avaavansa Oulu-Tukholma -reitin viidesti viikossa.
AirBaltic on rynnistänyt Suomeen jo yhdeksälle lentoasemalle, joille ja joilta se operoi yhteensä 20 reittiä.
AirBalticin aktiivista, jopa agressiivistakin politiikkaa kuvastaa, että se ehti rientää jo kiirastorstain tiedotuksellaan Finavian keskeyttämän turkulaisyhtiö Wingon matkustajien ”avuksi” 19 euron tarjouksellaan. Wingo kuitenkin sai asiansa sovittua vielä samana päivänä Finavian kanssa ja jatkaa itse matkustajaliikennettään aikaisempaan tapaansa.
AirBalticin Fokker 50 -koneessa on 46 matkustajapaikkaa. Pääomakulut eivät pahemmin rasittane konetyypillä operointia, sillä yhtiön 11 Fokkerista lienevät poistot jo kokonaisuudessa tehty. Aikanaan suositun Fokker Friendshipin seuraajaksi kehityn konetyypin valmistus loppui hollantilaistehtaalla jo 1990-luvun puolivälissä. Fokker 50-koneita valmistettiin kaikkiaan hieman yli 200 yksilöä. Jollakin lähitulevaisuuden tähtäimellä on airBalticilla edessään päätös kaluston uudistamisesta tämän konetyypin osalta. (EH)