KKV antaa väliaikatietoa korvausten maksamisesta
Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV, aikaisemmin Kuluttajavirasto) käsitteli syksyllä 2012 Air Finlandin konkurssiin liittyen noin 3 000 hakemusta ja teki niistä korvauspäätökset saman vuoden lopulla. Osa Air Finlandin asiakkaista oli tyytymättömiä päätöksiin ja teki niistä hallinto-oikeuksiin valituksia.
Valitusten käsittely hallinto-oikeuksissa kestää vielä pitkään. Kilpailu- ja kuluttajavirasto voi alkaa maksaa korvauksia vasta, kun kaikki päätökset ovat saaneet lainvoiman, eli kun niistä tehdyt valitukset on käsitelty loppuun.
Korvauspäätöksen saaneiden ei tarvitse tehdä tässä vaiheessa mitään, vaan Kilpailu- ja kuluttajavirasto on heihin henkilökohtaisesti yhteydessä valitusten käsittelyn päätyttyä.
Air Finland hakeutui konkurssiin kesäkuussa 2012. Yhtiön Kuluttajavirastolle asettama vakuus ei riittänyt siihen, että hyväksytyt korvaushakemukset voitaisiin maksaa täysimääräisinä. Syynä on se, että Air Finland ei ollut lain vaatimuksista huolimatta ilmoittanut Kuluttajavirastolle vakuuden määrittämiseen tarvittavia tarpeellisia ja oikeita tietoja. Kilpailu- ja Kuluttajavirasto on tehnyt asiasta tutkintapyynnön poliisille. Tapaus on tällä hetkellä esitutkinnassa.
Vakuudesta jouduttiin myös maksamaan konkurssin seurauksena matkakohteisiin jääneiden matkustajien paluukuljetuksia. Kuluttajavirasto kotiutti kesä-heinäkuussa 2012 yli 1 000 Air Finlandin asiakasta Euroopasta ja Egyptistä. Paluukuljetusten hoitamiseksi Kuluttajavirasto vuokrasi muun muassa kahdeksan lentokonetta ja useita kymmeniä busseja.