Codeshare-yhteistyö Finnairin kanssa laajenee toukokuussa
Vuonna 2014 airbérlin lennätti yli 225 000 matkailijaa Helsingin ja Berliinin välillä. Matkustajamäärät kasvoivat noin 15 prosenttia verrattuna edellisvuoteen. Noin kolmasosa Suomesta Berliiniin suunnanneista matkustajista jatkoi matkaansa jatkolennolla johonkin airberlinin 138 globaalista kohteesta.
”Vuosi 2014 oli meille ennätysvuosi Suomessa. Suomalaiset ovat löytäneet airberlinin lennot väylänä niin Euroopan sydämeen kuin kauemmaskin maailmalle. Miamin-reittimme nousu suomalaisten suosikkikohteeksi yllätti meidät iloisesti! Samalla myös Suomen suosio matkakohteena on kasvussa, kuten 17 prosentin kasvu matkustajamäärissä Saksasta Suomeen osoittaa”, sanoo airberlinin viestintäjohtaja Aage Dünhaupt.
Uudet ennätysluvut luovat pohjaa yhteistyön laajentamiselle Finnairin kanssa. Toukokuussa airberlin ja Finnair laajentavat nykyistä codeshare-yhteistyötään. Finnairin AY-tunnusta tullaan käyttämään yhä useammilla airberlinin reiteillä Etelä-Eurooppaan ja Saksan sisäisillä lennoilla. Yhteistyösopimus tarjoaa suomalaisille matkailijoille yli 15 uutta yhteyttä esimerkiksi Saksan ja Italian sekä Itävallan ja Kreikan välillä.
Finnair ja airberlin ovat tehneet codeshare-yhteistyötä vuodesta 2010 alkaen. Tähän mennessä yhteistyön tavoitteena on ollut saavuttaa synergiaetuja etenkin saksankielisen Euroopan ja Pohjoismaiden markkinoilla. Suomessa airberlin on toiminut vuodesta 2006 alkaen ja tällä hetkellä yhtiö lentää 18 kertaa viikossa Helsingin ja Berliinin välillä.
Laajentuva codeshare-yhteistyö on osa airberlinin uutta strategiaa, joka keskittyy palvelutason nostamiseen entisestään muun muassa tarjoamalla matkailijoille lähitulevaisuudessa langattomat wifi-yhteydet ja USB-liitännöillä varustetut tilavammat istuimet lyhyillä ja keskipitkillä reiteillä. Saksan toiseksi suurin lentoyhtiö airberlin valittiin hinta-laatusuhde -kategorian voittajaksi, kun sanomalehti Handelsblatt ja tutkimusyhtiö YouGov vertailivat 31 eri matkustusalan brändiä vuonna 2014.