Ehdottaa 18 tuuman istuinta standardiksi turistiluokkaan
Airbus on teettänyt tutkimuksen siitä, miten istuimen leveys vaikuttaa matkustajien mukavuuteen turistiluokassa pitkillä lennoilla. Tulosten perusteella Airbus haluaa 18 tuuman istuimen uudeksi standardiksi.
The London Sleep Centre -praktiikka teki lokakuussa 2013 vertailututkimuksen, jossa arvioitiin kuuden matkustajan kokemuksia 17 ja 18 tuuman istuimissa.
Tutkimuksessa tallennettiin tiedot aivokäyristä sekä silmien, vatsan, rinnan ja lonkkien liikkeistä unen aikana. Mittausten aikana matkustamossa simuloitiin mahdollisimman tarkasti oikeaa lentoa lähdön äänistä ruokatarjoiluun ja viihteeseen. Ainoa muuttuva tekijä oli istuimen leveys.
Matkustajien antamien tietojen mukaan 18-tuumaisessa istuimessa unen laatu parani 53 prosenttia verrattuna 17-tuumaiseen istuimeen, joka on 1950-luvulla määritetty standardiksi.
”Ero on merkittävä. Kaikki matkustajat nukkuivat pitempään ja uni oli syvempää 18-tuumaisessa istuimessa, kun kapeammassa 17-tuumaisessa istuimessa matkustajien uneen vaikuttivat monet häiriöt. Näin virkistävään uneen pääseminen oli harvinaista. Pitkillä matkoilla turistiluokassa tuumalla on valtava merkitys matkustajien mukavuudelle”, sanoo London Sleep Centren tohtori Ishaad Ebrahim.
18-tuumaisessa istuimessa unen laadun paranemisen lisäksi nukahtamisaika lyheni 14,7 prosenttia, raajojen nykiminen väheni 11 prosenttia, ja aivokäyrien häiriöiden määrä ja taajuus osoitti 53 prosentin parannusta 17-tuumaiseen istuimeen verrattuna.
67 prosenttia testatuista ilmoitti unen laadun ja 86 prosenttia unen määrän olevan parempaa 18-tuumaisessa istuimessa.
Tutkitut matkustajat olivat normaalipainoisia, heillä ei ollut terveys- tai nukkumisongelmia, eikä heille kerrottu tutkimuksen tarkoitusta.
Lentomatkustaminen on muuttunut huomattavasti viimeisen 50 vuoden aikana. Matkustajamäärät ovat nousseet ja lentomatkat pidentyneet. Viimeisen viiden vuoden aikana yli 6000 merimailin pituiset matkat (yli 13 tunnin lentoaika) ovat lisääntyneet 70 prosenttia: 24:stä 41:een lentoon päivässä. Vuonna 1998 yli 7000 merimailin matkoja ei tehty lainkaan.
Seuraavan 15 vuoden aikana matkustajaliikenne kaksinkertaistuu.
”Jos ilmailuala ei ryhdy toimenpiteisiin nyt, vaarannamme matkustajien mukavuuden vuoteen 2045 ja siitäkin myöhemmäksi, kun otetaan huomioon lentokoneiden toimitusajat ja käyttövuodet. Kokonainen uusi matkustajien sukupolvi olisi sidottu vanhentuneiden standardien mukaisiin istuimiin”, Airbusin matkustajien mukavuudesta vastaava johtaja Kevin Keniston sanoo.
Airbus on aina pitänyt 18-tuumaista istuinta vähimmäisvaatimuksena pitkien lentojen turistiluokissa, vaikka muut valmistajat nostavat kilpailukykyään palaamalla 1950-luvun 17 tuuman istuimiin. Nouseva painoindeksi ja oman tilan kaipuu ovat jo saaneet vapaa-aika- ja autoteollisuuden leventämään istuimia.