A320-sarjan jo käytössä oleviin lentokoneisiin
Airbus ryhtyy asentamaan jo käytössä oleviin A320-sarjan lentokoneisiin Sharklet-kärkisiipiä vuonna 2015. Näin lentoyhtiöt pääsevät hyötymään kärkisiipien tuomista kustannussäästöistä ja suorituskyvyn nostosta nykyisissä koneissaan.
Jälkikäteisasennuksiin sisältyy siipirakenteen vahvistaminen ja Sharklet-kärkisiiven asennus. Päivitys pidentää lentokoneen käyttöikää ja maksimoi näin lentoyhtiön Sharklet-asennukseen tekemän investoinnin tuoton.
”Uusien A320-koneiden asiakkaat ovat kaikki yksimielisen innostuneita Sharkletien tuomista hyödyistä. Nyt voimme tarjota päivityksen jo käytössä oleviin lentokoneisiin ja pidentää näin niiden kantamaa, vähentää polttoaineen kulutusta ja pienentää näin hiilidioksidipäästöjä 900 tonnia vuodessa yhtä lentokonetta kohden”, Airbusin asiakaspalvelujohtaja Didier Lux sanoo.
Sharklet-kärkisiipien asentaminen lentokoneeseen vähentää polttoainekustannuksia jopa neljä prosenttia ja lisää kantamaa enimmillään 100 merimailia.
Yli 4 000 käytössä olevaa A320-konetta soveltuu jälkiasennusohjelmaan. Aluksi ohjelman piiriin kuuluvat A320- ja A319-mallit. Arviointi A321-mallien ottamisesta ohjelmaan tehdään myöhemmin. Airbus on saanut jo tilauksia lentoyhtiöiltä noin 200 koneen päivittämisestä.
Airbus on tarjonnut mahdollisuuden kärkisiipien asentamiseen uusiin A320-perheen lentokoneisiin joulukuusta 2012. Kaikkiin A320neo-koneisiin tulevat kärkisiivet vakiovarustuksena. A320neot tulevat liikenteeseen lokakuussa 2015.
A320-perhe on myydyin ja uudenaikaisin kapearunkokoneiden sarja maailmassa. Tähän mennessä Airbus on saanut tilauksia 9 900:sta A320-sarjan koneesta. Näistä yli 5 700 on toimitettu yli 380 asiakkaalle.